Mag je dit nog een tatatie noemen

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ton4you
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 26 okt, 2014 11:11 am

Mag je dit nog een tatatie noemen

Bericht door ton4you »

Hoi allemaal, heb m,n huisje laten taxeren door meneer [ geen namen] uit zeeland.

Heb voor erkertje aan laten bouwen, vaste trap naar boven laten maken, dakkapel
over de hele breedte erop laten zetten, met achter nog een grote overkapte berging.
Het zijn er hier 8 aanelkaar, m,n buurvrouw heeft dit alles niet.
Het mijne werd getaxateerd 145.000, m,n buurvrouw heeft er 2 jaar geleden 190.000 voor betaald,
dus het hare zou dus in 2 jaar bijna de helft minder in waarde zijn geworden.
Mij treft het extra hard omdat ik in de categorie val die hun eigen huis op moeten eten.
Wat kan ik nog doen, hij lacht me recht in m,n gezicht uit.

Groet Ton.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Mag je dit nog een tatatie noemen

Bericht door rambagts »

Beste Ton,

Het lastig oordelen over prijzen en taxatiebedragen zonder de huizen en de buurt te kennen w.o. de technische staat.
Misschien heeft uw buurvrouw wel te veel betaald. Ik adviseer u een andere makelaar/taxateur te vragen nog eens een taxatie uit uit te voeren.
Marcelnrd
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 07 okt, 2015 10:36 pm

Ik heb een huis in 2011 gekocht voor 143k nu is die 107 waar

Bericht door Marcelnrd »

Ik heb in 2011 een huis gekocht via woonbron voor 143.000, nu wordt hrt huis naar 4 jaar en enkele verbetering in het huis op 107.500 getaxeerd. Is dit ├╝berhaupt mogelijk.. Waarschijnlijk is de prijs van kopen veel te hoog getaxeerd, maar maak ik kans om hier een zaak van te maken. Huis had namelijk maar 120:000-125.000 in die tijd waard moeten zijn ipv 143.000. Met een verlies van 37.500 in 4jaars tijd betekent, huis waarde verlies vam 31% in 4 jaar??? 4
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Mag je dit nog een tatatie noemen

Bericht door rambagts »

Waarschijnlijk is de prijs van kopen veel te hoog getaxeerd
Wie heeft toen opdracht gegeven voor de taxatie en door wie is die taxatie toen uitgevoerd? Wat was de WOZ-waarde in 2011 (zie aanslag 2012). WOZ hoogte zegt niet alles maar kan wel een indicatie zijn. Of heb je toen aangegeven dat je ivm met een hypotheek een taxatie wilde. In dat geval werd of wordt er nog steeds wel eens (fors?) naar boven afgerond.
Wassenaar
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 7:46 pm

Re: Mag je dit nog een tatatie noemen

Bericht door Wassenaar »

rambagts schreef:
Waarschijnlijk is de prijs van kopen veel te hoog getaxeerd
Wie heeft toen opdracht gegeven voor de taxatie en door wie is die taxatie toen uitgevoerd? Wat was de WOZ-waarde in 2011 (zie aanslag 2012). WOZ hoogte zegt niet alles maar kan wel een indicatie zijn. Of heb je toen aangegeven dat je ivm met een hypotheek een taxatie wilde. In dat geval werd of wordt er nog steeds wel eens (fors?) naar boven afgerond.
Taxatieopdracht gebeurt door de Taxatie commissie van de Woonbron. Een toewijzingsproces waar de huiseigenaar niet bij is. Daarna ligt het lot van de huiseigenaar in handen van de taxateur. En omdat taxeren geen exacte wetenschap is, is gewoon niet te controleren waarom de taxatie zo laag is. Ook arbitrage levert niets op omdat in de praktijk de nieuwe taxatie hetzelfde zal zijn als de 1e taxatie. Je bent dan wel Ôé¼.600.-- kwijt aan additionele kosten.

Misschien een parlementaire enquête?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Mag je dit nog een tatatie noemen

Bericht door rambagts »

TS vindt dat hij te veel heeft betaald voor zijn woning. Als koper vraagprijs van verkoper (woonbron) accepteert en niet zelf een makelaar in de hand neemt (dan wel woning zelf laat taxeren) moet hij niet klagen.
Plaats reactie