Lagere taxatie na verstrijken datum ontbindende voorwaaren

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

foto011
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 20 aug, 2014 2:35 pm

Lagere taxatie na verstrijken datum ontbindende voorwaaren

Bericht door foto011 »

Beste hypotheek experts,

Wij zitten middenin de verkoop van ons huis en het koopcontract is door beide partijen getekend. Nu heb ik een vraag over het taxatierapport in relatie tot het verstrijken van de datum van de ontbindende voorwaarden.

Om een hypotheek te kunnen krijgen zal de koper een taxatie moeten laten uitvoeren. Nu zijn er in de wijk een aantal woningen behoorlijk onder de prijs verkocht om diverse redenen en er is dus een risico dat de waarde in het taxatierapport onder de overeengekomen verkoopprijs uitkomt. Op het moment dat de koper dit voor het verstrijken van de 'datum ontbindende voorwaarden' zou melden dan kan de koop ontbonden worden. Echter wanneer hij dit te laat zou melden, wat zijn dan de opties? Ik lees overal dat dan 10% van de overeengekomen verkoopprijs aan de verkoper betaald moet worden (ben ik niet in geïnteresseerd), maar is het niet zo dat de koper verplicht kan worden om het huis alsnog voor de afgesproken prijs te kopen? Het is immers niet zo dat hij helemaal geen hypotheek kan krijgen, maar slechts maximaal 104% van de waarde die in het taxatierapport staat. Hij zal dus zelf geld in moeten leggen in dit geval.

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Groeten,
Dennis
Galileo
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 20 aug, 2014 2:01 pm

Re: Lagere taxatie na verstrijken datum ontbindende voorwaar

Bericht door Galileo »

Hoi Dennis, dat ligt denk ik aan de ontbindende voorwaarden in je verkoopcontract, wat staat daar in? Is het gekocht onder voorbehoud van financiering? Zo ja, is dat nog verder gespecificeerd? (zoals, hypotheek lasten mogen niet meer zijn dan xxx, het volledige aankoopbedrag moet worden gefinancierd, etc.). Zit er ook nog een eind datum aan de ontbindende voorwaarden? Als dat zo is dan zijn ze na die datum simpelweg niet meer ontbindend, tenzij ook dat weer is geregeld.

Ik zou zeggen lees er even het contract op na, dat moet er allemaal in staan ;-)
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Lagere taxatie na verstrijken datum ontbindende voorwaar

Bericht door M_1 »

In het algemeen zal de taxatie waarde zelf geen geldige reden voor ontbinding zijn. En anders moet die taxatie natuurlijk binnen de gestelde termijn worden aangegeven. Meestal zal een lage taxatie aanvullende problemen geven. Zoals een financiering die niet rond komt of bouwkundige problemen die de aanleiding voor de lager waarde kunnen zijn. Alleen als daarover afspraken zijn gemaakt en het binnen de termijn is gemeld, is dat reden voor zorg.
Plaats reactie