Vraagprijs veel hoger dan WOZ

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

metdennis
Berichten: 2
Lid geworden op: di 04 mar, 2014 11:12 pm

Vraagprijs veel hoger dan WOZ

Bericht door metdennis »

We hebben een huis op het oog waarvan de vraagprijs bijna dubbel (40%) zo hoog ligt als de WOZ waarde. Hoe kan hier zo'n groot verschil in zitten? Vragen ze te veel?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vraagprijs veel hoger dan WOZ

Bericht door rambagts »

Of de vraagprijs te hoog is versus de woz-waarde (neem aan peildatum 1/1/2013) is moeilijk in te schatten. Het is heel goed mogelijk dat de eigenaar fors heeft verbouwd nadat de gemeente de WOZ-waarde voor die woning heeft vastgesteld. Je zou het volgende kunnen doen:
- bezichtig de woning en als je ziet dat er fors verbouwd is (bv keuken, badkamer, nieuwe CV, serre? tuin? etc. vraag dan naar het jaar van deze verbeteringen;
- kijk op http://www.kadaster.nl en zoek naar verkoopprijzen van recentelijk verkochte identieke woningen in die straat of wijk;
- laat deze woning taxeren of (je staat dan ook wat sterker bij de onderhandelingen als taxatiewaarde fors lager is dan de vraagprijs)
- maak gebruik van een aankoopmakelaar.

Hou verder rekening met het feit dat een vraagprijs een uitnodiging is om een lager bod te doen! Dus er gaat nog wel wat vanaf.
metdennis
Berichten: 2
Lid geworden op: di 04 mar, 2014 11:12 pm

Re: Vraagprijs veel hoger dan WOZ

Bericht door metdennis »

Bedankt voor je antwoord!

Er zijn de laatste tijd geen verbeteringen aangebracht. Laatste verbeteringen zijn uit 2001.

Het betreft een oud boerderijtje en er zit wel veel (agrarisch) grond bij het huis. Wordt de hoeveelheid agrarisch grond ook meegenomen in de WOZ?
Alle woningen in die straat verschillen qua huis en hoeveel grond erg van elkaar.
Kan de WOZ zo laag zijn omdat de andere percelen niet zo veel (agrarisch) grond hebben?

Ik snap inderdaad dat het een vraagprijs is. Maar als ik de WOZ waarde als bod zou doen dat is dit wel veel te laag.
Het huis laten taxeren zou in dit geval een goed idee zijn denk ik.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Vraagprijs veel hoger dan WOZ

Bericht door rambagts »

Wordt de hoeveelheid agrarisch grond ook meegenomen in de WOZ?
Ja zeker. elke m2 telt mee en elke makelaar in je gemeente moet je kunnen vertellen wat de meerwaarde is van de extra grond.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Vraagprijs veel hoger dan WOZ

Bericht door pault »

Als er agrarische grond bij zit met een argrarische bestemming, zou ik me maar heel goed verdiepen in de vraag of je dat wel kunt financieren.
Nagenoeg geen bank geeft daar een hypotheek op, alleen plaatselijke rabobanken willen nog wel eens meedenken, maar dan zal een behoorlijke eigen inleg nodig zijn.
is de agrarische bestemming weg en is het gewoon 'wonen' dan is er niks aan de hand.
ga niet klakkeloos af op info van verkopend makelaar, mijn ervaring is dat die het vaak ook niet weten of er te luchtig over doen.informeer in ieder geval bij de gemeente wat de bestemming van dat perceel is.

pault
Danny.banner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 01 apr, 2013 8:44 am

Re: Vraagprijs veel hoger dan WOZ

Bericht door Danny.banner »

De woz waarde kan ook een stuk lager zijn omdat een woning in de buurt voor een te lage prijs is verkocht.
Dat kan liggen aan een scheiding, erfenis met volle hypotheek, achterstallig onderhoud van verkochte woning, etc.
Als je een bod doet van ca 80% van de vraagprijs, dan denk ik niet dat de verkopers daar op ingaan, doen ze dat wel dan hebben ze hun vraagprijs veels te hoog.
Plaats reactie