taxatieverschil woningbouw

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

johnniesluis
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 7:16 pm

taxatieverschil woningbouw

Bericht door johnniesluis »

de woningbouwvereniging heeft mijn huurwoning te koop aangeboden en er is een taxatie geweest door een makelaar
die taxatie kwam op 240000 euro
nu heb ik om een hypotheek te kunnen krijgen zelf een makelaar ingehuurd om mijn woning te taxeren
echter deze taxatie komt op 222000 euro 18000 euro minder dan de woningbouw
heb de woningbouw gevraagd voor een hertaxatie maar de woningbouw zegt dat ze geen aanleiding zien om te hertaxeren
take it or leaf it zeggen ze mijn buren exact de zelfde woning is getaxeerd door de woningbouw op 225000 euro ik vind dit wel heel raar als ik dat aankaart bij de woningbouw zeggen ze geen woning is t zelfde ze zijn echt van binnen en van buiten precies gelijk
mijn vraag is kan ik nog iets ondernemen sta met mijn rug tegen de muur weet niet of hier nog iets aan te doen is
mvg john
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: taxatieverschil woningbouw

Bericht door rambagts »

Tja, het is algemeen bekend dat elk huis verschillende waardes heeft. Als je een woning erft en je laat de woning taxeren voor aangifte van de erfbelasting zal er een lager bedrag uit komen rollen dan bij een taxatie voor een (maximale) hypotheek of voor een brandverzekering (vandaar dat fiscus sinds een paar jaar uit gaat van de woz-waarde ipv door een door de belastingbetaler zelf aangezochte taxateur/makelaar). Je zou bij de gemeente navraag kunnen doen naar de WOZ-waarde per 1/1/2013 en daar een paar % ivm waardedaling in 2013 aftrekken. Dan heb je een aardig beeld.

Je woningbouwvereniging zoekt naar een zo hoog mogelijke opbrengst en jij naar de laagst mogelijke koopprijs. Als de woningbouwvereniging prijs zal laten zakken, staan een uur later alle andere huurders die zÔÇÖn aanbod hebben gehad bij hun op de stoep.
Probeer wat meer info te vergaren. Staan de op Funda identieke woningen te koop? Zijn er recentelijk nog identieke woningen verkocht (www.kadaster.nl)? Misschien kun je hiermee nog wat proberen te onderhandelen. Je kunt er verder weinig aan doen. Anders gewoon blijven huren in de hoop dat woningbouwvereniging later, als alle andere woningen wel verkocht zijn, snel van je af willen! Maar prijzen kunnen ook weer gaan stijgen!
Plaats reactie