Woning 2x verkocht op dezelfde dag

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

P1et
Berichten: 17
Lid geworden op: do 23 jan, 2014 3:32 pm

Woning 2x verkocht op dezelfde dag

Bericht door P1et »

Ik heb momenteel een woning op het oog en heb bij het kadaster wat informatie aangevraagd over de koopsommen van de woning omdat ik een bod ga doen.
Wat ik zie is dat de woning op dezelfde dag 2x is verkocht. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?
Volgens de makelaar hebben de eigenaars aan woningruil gedaan maar dat verklaart de 2 uiteenlopende koopsommen niet. Hebben jullie weleens zoiets gezien of meegemaakt?

Transactiedatum 31-10-2013
Postcode x
Woonplaats x
Adres x
Grootte (m┬▓) x
Koopsom (Ôé¼) 300000
Meer onroerend goed Nee
Cultuurtekst WONEN

Transactiedatum 31-10-2013
Postcode x
Woonplaats x
Adres x
Grootte (m┬▓) x
Koopsom (Ôé¼) 257000
Meer onroerend goed Nee
Cultuurtekst WONEN
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Woning 2x verkocht op dezelfde dag

Bericht door Rense »

@P1et

Woning is gekocht door een handelaar en op dezelfde dag doorverkocht. Waarschijnlijk een gedwongen verkoop of veiling.

Gezien je andere posting zou ik alleen een bod doen onder voorbehoud van financiering!
P1et
Berichten: 17
Lid geworden op: do 23 jan, 2014 3:32 pm

Re: Woning 2x verkocht op dezelfde dag

Bericht door P1et »

Rense schreef:@P1et

Woning is gekocht door een handelaar en op dezelfde dag doorverkocht. Waarschijnlijk een gedwongen verkoop of veiling.

Gezien je andere posting zou ik alleen een bod doen onder voorbehoud van financiering!
hehe, bedankt voor je reactie. Uiteraard zal ik gebruik maken van "voorbehoud van financiering".
Daar dacht ik zelf ook aan, maar volgens mij is dat niet het geval.
De woning wordt nog steeds door een handelaar verkocht. De mensen die er in woonden zijn al verhuisd.
De handelaar heeft het gekocht, doorverkocht en de woning staat een dag later te koop?
Als ik de woning zou kopen is de woning binnen 3 maanden tijd 3x verkocht.

Zou het kunnen dat hij het heeft gekocht en doorverkocht aan zijn eigen BV ofzoiets zodat het lijkt dat de woning voor een hoger bedrag is aangekocht?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Woning 2x verkocht op dezelfde dag

Bericht door Rense »

Onder handelaren een redelijk normale constructie.

De ene handelaar koopt het. Strijkt het opgeld op en verkoopt gelijk weer door.

Het door u genoemde trucje werkt niet omdat, zoals u zelf al heeft gemerkt, het kadaster openbaar is en de originele bedrag makkelijk te achterhalen is.
P1et
Berichten: 17
Lid geworden op: do 23 jan, 2014 3:32 pm

Re: Woning 2x verkocht op dezelfde dag

Bericht door P1et »

Rense schreef:Onder handelaren een redelijk normale constructie.

De ene handelaar koopt het. Strijkt het opgeld op en verkoopt gelijk weer door.

Het door u genoemde trucje werkt niet omdat, zoals u zelf al heeft gemerkt, het kadaster openbaar is en de originele bedrag makkelijk te achterhalen is.
Dat kan kloppen, maar de woning is niet op de veiling geweest. De reden dat ik dat weet is omdat ik de executieveilingen in de omgeving altijd in de gaten houd.
Je verhaal zou kunnen kloppen als de woning nu niet meer door de handelaar verkocht zou worden en als de vraagprijs meer was geweest dan de laatste koopsom.
De huidige vraagprijs is echter minder dan de laatste koopsom!
Handelaar A koopt in dit geval het huis voor 257.000 en verkoopt op dezelfde dag door aan Handelaar 2 voor 300.000. Handelaar 2 zet de woning een dag later te koop onder zijn eigen koopprijs. Namelijk 295.000 Euro.
De makelaar heeft al die tijd beweerd dat de verkoper de woning zelf voor 300.000 heeft gekocht en nu dus voor minder te koop heeft gezet. Erg vreemd allemaal.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Woning 2x verkocht op dezelfde dag

Bericht door Rense »

@P1et

Ik ben er niet bij geweest maar het volgende zou gebeurd kunnen zijn.

Handelaar A koopt voor Ôé¼ 257.000
Overdrachtbelasting Ôé¼ 5.140

Handelaar B koopt voor Ôé¼ 300.000
Overdrachtbelasting Ôé¼ 6.000 waarvan Ôé¼ 5.140 voor handelaar A

Verkoop Ôé¼ 295.000
Handelaar B krijgt van koper de overdrachtbelasting over Ôé¼ 295.000 terug = Ôé¼ 5.900

Totale investering Ôé¼ 257.100
Verkoop Ôé¼ 295.000
Handelaar A en B werken samen en verdienen samen een leuk bedrag aan de woning
P1et
Berichten: 17
Lid geworden op: do 23 jan, 2014 3:32 pm

Re: Woning 2x verkocht op dezelfde dag

Bericht door P1et »

Rense schreef:@P1et

Ik ben er niet bij geweest maar het volgende zou gebeurd kunnen zijn.

Handelaar A koopt voor Ôé¼ 257.000
Overdrachtbelasting Ôé¼ 5.140

Handelaar B koopt voor Ôé¼ 300.000
Overdrachtbelasting Ôé¼ 6.000 waarvan Ôé¼ 5.140 voor handelaar A

Verkoop Ôé¼ 295.000
Handelaar B krijgt van koper de overdrachtbelasting over Ôé¼ 295.000 terug = Ôé¼ 5.900

Totale investering Ôé¼ 257.100
Verkoop Ôé¼ 295.000
Handelaar A en B werken samen en verdienen samen een leuk bedrag aan de woning
Dat klinkt aannemelijk als Handelaar B de woning zou verkopen voor zijn vraagprijs. Echter is de daadwerkelijke prijs die de koper uiteindelijk betaalt minimaal 15.000 Euro minder dan vraagprijs van Handelaar B.
Handelaar B maakt in dit geval verlies tenzij de winst die er gemaakt is gedeeld wordt tussen handelaar A en B. Als ze de winst sowieso delen is het de vraag waarom ze het onderling verkopen? Enige reden dat ik kan bedenken is dat ze de vraagprijs op deze manier willen manipuleren en vanuit gaan dat de koper alleen achter de laatste koopsom kan komen. Blijft dus vreemd.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Woning 2x verkocht op dezelfde dag

Bericht door Rense »

Nee, niet vreemd en een veel voorkomende truc onder handelaren.

Dit is ├®├®n van de grootste redenen dat geldverstrekkers tegenwoordig niet graag meer veilen maar liever de woning te koop zetten.
Laatst gewijzigd door Rense op ma 27 jan, 2014 11:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Woning 2x verkocht op dezelfde dag

Bericht door rambagts »

Wat ook kan zijn gebeurd is dat er wat geld cash (onder de tafel) is doorgeschoven boven op de prijs van 275k. Scheelt 500 aan kk en hij vangt 300.000. Dus 25.000 witgewassen!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Woning 2x verkocht op dezelfde dag

Bericht door rambagts »

ik reageerde op nieuwe post maar die is weggehaald.
Plaats reactie