Calcasa waarde : hoe betrouwbaar ?

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sjoerd1
Berichten: 52
Lid geworden op: do 17 okt, 2013 12:09 pm

Calcasa waarde : hoe betrouwbaar ?

Bericht door Sjoerd1 »

Weet iemand hoe betrouwbaar de calcasa waardebepaling is ?

Ik ben nu in de stad aan het kijken, Arnhem/Nijmegen stedelijk gebied dus. Gezinswoning.
Vooral in twee mooie en prettige wijken, prijsklasses 250-350k, maar veel vraagprijzen in de wijken die ik mooi vind liggen boven de calcasa waardes.

Mijn vraag is dus : in hoeverre kan ik Calcasa waardes als leidraad nemen?
Kloppen die meestal in steden en betaal ik dus teveel wanneer ik meer betaal dan de middenprijs van een calcasa waarde?

Iemand hier meningen over?

Of is dat gewoon " proberen " van de eigenaren ?
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Calcasa waarde : hoe betrouwbaar ?

Bericht door pault »

Calcasa waardes zeggen niet veel, dienen meer om een gemiddelde aan te geven,
die waardes zijn gebaseerd op extrapoleren van in het verleden gerealiseerde prijzen, en dan bijgeplust of afgemint met de gemiddelde prijsontwikkeling.
waardes van individuele huizen kunnen daar van afwijken.
bv een taxateur dient in een taxatierapport uit te leggen als een door hem/haar getaxeerde waarde meer dan 10% afwijkt van een calcasawaarde, bv door betere ligging, betere afwerking, recente verbouwingen etc etc.

je mag het best roepen naar een verkoper dat hij meer vraagt dan de calcasa-waarde, maar dat zal hem/haar waarschijnlijk niks zeggen. Voor hetzelfde geld komen zij dan met een hogere WOZ-waarde, en wat is dan goed?

twijfel je aan je eigen huizenwaardegevoel, dan kun je overwegen een aankoopmakelaar in te schakelen, dan kan denk ik wat meer steekhoudende argumenten verzinnen om iets van een prijs af te krijgen.

succes!

pault
HuisKopen2013
Berichten: 103
Lid geworden op: do 04 jul, 2013 10:03 pm

Re: Calcasa waarde : hoe betrouwbaar ?

Bericht door HuisKopen2013 »

...aan de andere kant. vraagprijs is nog steeds meestal hoger dan de verkoopprijs. zoek dus even wat recente verkochte woningen in die buurt
Plaats reactie