WOZ bezwaar en executieverkoop

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

pedros
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 21 aug, 2013 3:39 pm

WOZ bezwaar en executieverkoop

Bericht door pedros »

Hallo,

Een paar maanden geleden heb ik een woning gekocht. Ik heb een bod gedaan op een woning die twee weken later op
een executieveiling zou worden verkocht. Dit bod is door de bank geaccepteerd en met een taxatierapport door de kantonrechter goedgekeurd. (dit rapport is van de bank en niet in mijn bezit) Ik heb 250.000 voor de woning betaald. Daarna een WOZ beschikking aangevraagd, deze was 370.000 euro. Ik ga nu bezwaar maken. Mijn vragen zijn:



-Kan ik het ook omdraaien, dat wil zeggen. Voor deze prijs heb ik het van een derde gekocht en dat zou ook de woz waarde moeten zijn. Laat de gemeente dan maar weer argumenten verzinnen waarom dat niet zo zou zijn.

-Wel of niet benadrukken dat het een executieveiling was. Is daar jurisprudentie over bekend? Is dat juist een goede marktbepaling of niet?

-Ik heb een tussen woning, een hoek woning ongeveer naast mij is 3 maanden eerder verkocht voor 330.000 (en daarna 7 maanden verbouwd maar dat hoef ik er niet bij te vertellen). Dit noemen of niet?

Alle reacties zijn welkom!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: WOZ bezwaar en executieverkoop

Bericht door rambagts »

website
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... d/hoe-kan-
ik-controleren-of-de-woz-waarde-klopt.html\
vermeldt:
Hoe kan ik controleren of de WOZ-waarde klopt?

Uw gemeente stelt de WOZ-waarde vast naar het prijspeil op 1 januari van het voorgaande jaar. Dit is de waardepeildatum. Wilt u weten of de WOZ-waarde klopt? Vergelijk dan de WOZ-waarde van uw woning met de verkoopprijzen van woningen die zijn verkocht rond 1 januari van het voorgaande jaar. Voor bedrijfspanden worden andere taxatiemethoden gebruikt.
+++
Het gegeven dat iemand een woning goedkoop kan kopen uit bijv. een executie veiling of een erfenis betekent volgens mij niet dat die woning dan ineens minder waard is. Je zou wel een taxatie kunnen laten verrichten en dat rapport overleggen als dat gunstig voor je uitpakt. Als je bezwaar maakt hou er dan rekening mee dat er dan iemand van de gemeente kan komen kijken. Als je dan net verbouwd hebt kun je dus pech hebben.
Plaats reactie