Woz en taxatie

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

silque
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 17 jun, 2013 10:27 pm

Woz en taxatie

Bericht door silque »

Hallo allemaal,
Ik ben woonachtig in een gloednieuw appartementencomplex dat 2 jaar geleden is opgeleverd. Ik heb toendertijd 113.500 euro betaald voor een casco appartement (zonder keuken, badkamer, vloer en muur schilderwerk). Ik heb daar zo'n 25.000 euro in geïnvesteerd voor genoemde onderdelen en wil het nu verkopen ivm persoonlijke omstandigheden.

Nu staat ons complex naast veel verouderde woningen en is de WOZ waarde slechts 104.000 euro. Wat voor invloed kan dit hebben op de taxatie? Als die namelijk gelijk is met de WOZ waarde, 104.000 euro, betekent dit in 2 jaar tijd een verlies van heel wat centjes.
Is er zo'n direct verband tussen de WOZ waarde en de taxatie te trekken? Of hebben bijvoorbeeld de oudere woningen wel invloed op de WOZ, maar minder op de taxatie.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Woz en taxatie

Bericht door M_1 »

Je moet nog even een andere gedachtenstap maken. Waarschijnlijk was de koopprijs gebaseerd op de bouwkosten. Afhankelijk van de plaats waar de flat staat kan de (verkoop-)waarde hoger of lager zijn dan de bouwkosten. Als de huizen in de buurt dan ook nog eens hel afwijkend zijn, kan het zijn dat de woz waarde ook bijna nergens op slaat.

Maar een goede taxateur kijkt daar wel doorheen.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Woz en taxatie

Bericht door webka »

Laten we proberen realistisch te blijven en de verwachtingen te 'managen'. De WOZ waarde is vandaag de dag een goede graadmeter. Zeker als er meerdere vergelijkbare panden zijn. Onderhoudsstaat heeft uiteraard invloed, maar beperkt.
2 jaar geleden een woning gekocht voor 115.000 minus 20% waardedaling = 92.000. Verbouwing van Ôé¼ 25.000 die voor 80% wellicht daadwerkelijk waarde vermeerderend is geeft een waarde van tussen de 110.000 en 115.000.
Het is echt onmogelijk dat met een appartement van 113.500 aankoop + verbouwing van 25.000 2 jaar geleden, je nu ook met slechts een klein verlies eruit zou kunnen springen... mijn inziens.
Plaats reactie