taxatie herzien

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Annamieke
Berichten: 1
Lid geworden op: za 11 mei, 2013 1:27 pm

taxatie herzien

Bericht door Annamieke »

In verband met de echtscheiding is in januari 2012 is ons huis getaxeerd op 200.000. 1 partner wordt uitgekocht. Omdat de scheiding vertraging opliep moest het huis 1 mei 2013 opnieuw getaxeerd worden ivm de financiering. Logisch. De taxateur vertelde dat de huizen t.o.v de laatste taxatie 10 tot 12 procent gedaald zijn. Ik ben op internet aan het zoeken naar cijfers maar kan dit percentage niet terug vinden. (Gouda).
De tweede taxatie is door dezelfde taxateur uitgevoerd als de eerste.
Wat mij verbaasde in het taxatieverslag was de verandering in de onderhoudstoestand.
Buitenonderhoud is van goed (2012) naar slecht (2013) gegaan, terwijl het afgelopen jaar buiten is geschilderd. Alles zit goed in de verf.
Bouwkundige constructie is van goed (2012) naar redelijk(2012) gegaan.
De taxateur heeft de woning nu op 180.000 euro getaxateerd.

Mijn vragen: Op welke cijfers baseert de taxateur de prijsdaling van onze woning?
Kan een bouwkundige constructie veranderen als er in de woning of de omgeving niets veranderd is?
Welke criteria worden aangehouden bij het beoordelen van het buitenonderhoud?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: taxatie herzien

Bericht door rambagts »

Beste Annamieke,

Ik zou de taxateur vragen waarom hij het buitenonderhoud en de constructie slechter heeft beoordeeld dan een jaar geleden. De gemiddelde woningprijzen (over heel NL) waren in januari 2013 9,6% lager dan in januari 2012. Als Gouda onder dit zelfde gemiddelde valt is een 10% lagere prijs niet echt afwijkend en dan zal hij de slechtere staat marginaal hebben meegenomen in bedrag van 180.000.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/04/22/hui ... r-geleden/

Je zou nog op www.kadaster.nl kunnen nagaan of er nog identieke woningen in je straat of wijk zijn verkocht in de periode 1 jan 2012 tot 1 jan 2013 en tegen welke prijs. Dan heb je een aardig beeld.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: taxatie herzien

Bericht door rambagts »

Welke criteria worden aangehouden bij het beoordelen van het buitenonderhoud?
Onder buitenonderhoud vallen zaken als:
staat van de deuren, ramen, kozijnen, dakbedekking, goten en regenpijpen, metselwerk (w.o. voegen).
Dus niet alleen het verfwerk is bepalend.
Plaats reactie