berekenen overwaarde bij scheiding

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Anne

Re: berekenen overwaarde bij scheiding

Bericht door Anne »

Beste Edwin,

Agree to disagree, dat klinkt leuk en kan ook tussen ons hier op het forum. Dat kan helaas niet tussen jou en je ex. Ik hoop dat jullie er op een manier uitkomen dat je er beide vrede mee hebt.
Ik blijf vinden dat de kk bij het verkrijgen van eigendom horen. En ik vind ook dat uitgangspunten wel zwart/wit moeten zijn. De uitkomst echter niet. Je stelt de hele tijd dat de vertrekker kan gaan huren. In dat geval zou je volgens jou gelijk hebben. Maar je kan ook stellen dat ze gaat kopen, wat dan?

De overweging voor je ex zal zijn: 6000 schuld als jij achterblijft (in jouw model), 6000 schuld als er wordt verkocht. Op zich dus geen enkel verschil. Ik denk dat je haar ergens wel tegemoet zal moeten treden. Verrekenen met het overnemen van spullen maakt in theoretische zin de discussie onzuiver, maar wellicht vindt zij dat praktisch gezien een goede optie.

Succes!

En ik lees hier graag wat het is geworden.

Groetjes
Anne
CJMAFKEES

Re: berekenen overwaarde bij scheiding

Bericht door CJMAFKEES »

Goedemiddag hier allemaal,

Ik ga dit hele punt nu eens van een andere kant benaderen. Wat ik me afvraag is of jullie ZELF die KK hebben betaald of dat deze is verstrekt door een geldschieter als in Hypotheek.

Wie zegt dat het eerste gedeelte van de aflossing je KK is... Waarom ga je er niet vanuit dat hetgene je al die tijd hebt afgelost, een deel is geweest van het huis. Je pakt nu zeg dan even 6000 euro en dat is lekker meegenomen.

Als je het nu zo bekijkt dat de KK pas aan het einde van de looptijd van de lening wordt betaald, dan moet de zitblijver dus die KK nog gaan betalen... Er wordt toch nergens aangegeven dat de KK al betaald is als ie in je lening zit, dit is toch 1 groot gedrag wat je aflost?

Ja, ik wil het gewoon even van een hele andere kant zien hoor, ik hoor het wel wie me allemaal een malloot vinden.

Groetjes,

Kees.
Anne

Re: berekenen overwaarde bij scheiding

Bericht door Anne »

Kees,

Ik vraag me af of er ├╝berhaupt nog iemand is die de kk zelf betaalt, lijkt me zonde van je spaargeld. Aan de andere kant, je zou daar ook je eigenwoningreserve voor kunnen gebruiken mocht je die hebben.
Op zich een aardige gedachte dit, ongetwijfeld zijn weer een heleboel mensen het niet met je eens vanwege de consequenties. Maar ik vind 'm wel ok.

Groetjes
CJMAFKEES

Re: berekenen overwaarde bij scheiding

Bericht door CJMAFKEES »

Weet je wat het is Anne,

Je hebt nu al je huis verkocht en eigenlijk doet het ook niet meer echt er toe maar feit blijft dat je gerechtigheid wilt en dat is maar al te goed te snappen.

Mensen krijgen hoe dan ook ruzie als het om geld gaat en dat is al een eeuwen oud iets.

Waar je recht op hebt in een scheiding is de helft van je huis en daar ik er maar weinig over heb gehoord, zet ik het hier toch nog even neer.

Mocht je een zittenblijver hebben, dan is hij verplicht je uit te kopen. Niet alleen de helft van de overwaarde is voor jou maar ook de helft van hetgeen afgelost is. Heb je bv. 10 jaar in je huisje gezeten en er is van de 200.00 euro 50.000 afgelost, dan is de zittenblijver verplicht jou 25.000 euro te betalen, dat is dat uitkopen. Dat zal je ongetwijfeld zelf wel weten maar ik wil het toch nog even zeggen hier.

Al die berekeningen die hier op dit forum staan, daar heb je weinig aan, ik vind ook dat dat appels met peren vergelijken is (Oh oh, nu krijg ik er een boel over me heen) :p.

Eind punt van zo'n verhaal is gewoon altijd rot, je voelt je slecht en je komt in een positie die je helemaal niet wilt, praat over cijfertjes en hypotheken maar dat is nooit je insteek geweest, je hebt gewoon gelijk als je rechtvaardigheid wilt, dat is wat je vroeg en daar geef ik je 100 % gelijk in.

Kees.
Anne

Re: berekenen overwaarde bij scheiding

Bericht door Anne »

Hoi Kees,

Je neemt mooi even afstand en zegt waar het echt om gaat. Ik denk dat iedereen hier hetzelfde doel heeft: er is een vervelende situatie en je wilt er rechtvaardig uitkomen en op een manier dat beide partijen er vrede mee hebben.
De ene situatie is de andere niet, dat is zeker zo. Ik denk echter wel dat er op uitgangspunten wel wat meer vastgelegd mag zijn in de wet of rechtspraak, want nu is het allemaal wel erg onduidelijk en multi-interpretabel en daar schiet helemaal niemand iets mee op. Het zou een hoop leed en hoofdbrekens voorkomen. Misschien ga ik nog eens met een jurist aan de slag om er werk van te maken. Ookal heb ik daar persoonlijk waarschijnlijk niet veel aan, soms moet je ook iets doen voor je medemens. Rechtvaardigheid is een groot goed.

Groetjes
Robert

Re: berekenen overwaarde bij scheiding

Bericht door Robert »

Hoi Anne,

"Ik ben echter van mening dat ik een vergoeding zou moeten krijgen voor de overdrachtsbelasting die betaald is."

Ik heb deze situatie zelf meegemaakt en kan er dus over meepraten.

Nee, eigenlijk moet je je vriend het verschil betalen in rente jaren betalen (ligt eraan wat voor hypotheek je voor hebt), want hij neem kosteloos JOUW schuld over die jij hebt genomen en getekend bij de bank. Als je besluit het huis nu te verkopen heb je die 10% kosten koper nog lang niet terug verdiend en word je 5000 euro winst al gauw 10.000 euro verlies.

Notaris heeft alles uitgezocht.

Neem die 5000 en wees blij

Succes
Anne

Re: berekenen overwaarde bij scheiding

Bericht door Anne »

Hoi Robert,

Dank voor je reactie.

Dat de lening kosteloos wordt overgenomen is een feit. Wat ook een feit is, is dat hij geen aflsuitprovisie betaalt voor dat gedeelte. Wat nog een feit is is dat hij ipv 50%, 100% eigenaar wordt van de woning en daar moet je geld voor lenen. Hij moet een nieuwe lening afsluiten, of mijn lening overnemen. Het laatste is voor hem gunstiger (zeker gezien de rentestijging van de laatste twee jaar, maar dit doet voor de rechtvaardigheidskwestie niet ter zake). De lening is verbonden aan het huis, als ik geen eigenaar meer ben, los ik per definitie mijn gedeelte van de lening af en heb ik geen aansprakelijkheid meer ten aanzien van de rente in de jaren erna.

Het is zo dat verkoop meestal financieel ongunstiger is en dat er voor beide partijen een bepaalde onderhandelingspositie is.

Ik zou graag de volledige uitleg van je notaris willen zien, want ik snap de argumentatie niet.

Groetjes

ps het huis is al verkocht hoor...
CJMAFKEES

Re: berekenen overwaarde bij scheiding

Bericht door CJMAFKEES »

Ja ben ik weer even,

Ik vind het nu wel een rare kant opdraaien (je huis is verkocht dus dit is nog theorie allemaal maar whatever).

Nu zou het zo zijn dat de zittenblijver geld krijgt? Ik ben toch van mening dat diegene daar zelf voor kiest en toch maar heelll erg blij mag zijn. Mocht het zo zijn dat die keuze niet gemaakt wordt door de zittenblijver en de zeg maar "weggaander" beslist dat het huis dan maar verkocht moet gaan worden dan ga je het schip in...

En dat is voor mij 1 makkelijke gedachte... Alleen krijg je never nooit meer DIE lening als die je met z'n 2e had, wat er dus in resulteert dat je een goedkoper huis moet zoeken met meestal minder leuke dingen dan wat je al had.

Een zittenblijver moet in mijn ogen altijd z'n handen dichtknijpen en blij wezen dat de andere hem/haar die kans gunt...



"Anne...als ik jou zie ben ik niet meer bij te sturen....". Even een geintje tussendoor hoor :D.
Lucia

Re: berekenen overwaarde bij scheiding

Bericht door Lucia »

Ik vraag me eigenlijk af, in hoeverre ik nog aanspraak kan maken op overwaarde van het huis wat ik 10 jaar geleden had van een appartemennt, en direkt in het nieuwe huis is gegaan (op twee namen). Notaris attenteerde me er wel op dat dit eigenlijk mijn geld was, maar ik geloofde wel in onze relatie, dus deed hier niets mee. Kan ik hier nog aanspraak op maken??
Hoor het graag!
Lucia
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: berekenen overwaarde bij scheiding

Bericht door M_1 »

Als je niets op papier hebt gezet, dan heb je vrees ik geen poot om op te staan. Als het huis op jullie beider namen staat en er verder niets bijzonders op papier staat, dan heeft elk van jullie recht op de helft van het huis.

Je had dus beter op dat moment voor het idee niet het geld zomaar in het huis moeten steken (wat in feite neerkomt op een schenking van de helft van dat geld), maar er een onderhandse lening van kunnen maken door op papier te zetten dat je aan je partner de helft van dat geld leent. Daarvoor hoef je niet eens naar de notaris, dus het had je niets gekost en veel ellende bespaard. Maar ja, dan weet je dat voor de volgende keer.
mirandak
Berichten: 1
Lid geworden op: di 28 dec, 2010 10:33 am

Re: berekenen overwaarde bij scheiding

Bericht door mirandak »

Ondertussen zal alles wel geregeld zijn maar ik las deze discussie..
Indien jullie samen een huis hebben gekocht van 200.000 kk en een hypotheek zijn aangegaan van 220.000,lijkt het mij toch
volkomen eerlijk als jouw ex partner jouw deel van de lening voor zijn rekening neemt(110.000) jij staat dan weer op 0,00 en
de overwaarde van 10.000,00 met je deelt 5.000,00!
Met het overnemen van jouw schuld heeft hij dan toch ook jouw KK betaald?
JayJay
Berichten: 20
Lid geworden op: di 28 dec, 2010 9:37 am

Re: berekenen overwaarde bij scheiding

Bericht door JayJay »

Vragen;
Kan je ex op zijn inkomen in zijn eentje een lening betalen van EURO 220.000 ?
Vorig jaar (althans dat zeg je) hebben jullie beiden een hypotheek gesloten voor in totaal euro 225000.
Dat vertaal ik als volgt

dat is julllie alleen gelukt omdat de beide inkomens bij elkaar zijn geteld
en zo gekeken is naar de maximale hypotheek die verstrekt kon worden.Toch ? Nietwaar ?

Volgens mijn inschatting moet je ca euro 45.000 tot 50.000 verdienen om in je eentje een hypotheek van euro 220.000 te kunnen verkijgen

Als hij er blijft wonen dan neemt hij de schuld van 110.000 van jou over .??!!

en jij maakt je druk over een bedragje van euro 10.000 dat door 2 en gedeeld moet worden ?

Lijkt me een onredelijke vergelijking .
In de meeste gevallen zal jij jouw deel van de schuld moeten inlossen waardoor in 10 van de 10 gevallen de enige oplossing zal zijn..........VERKOPEN en nog eens VERKOPEN.
Want door verkoop zal , mits de opbrengts hoger is dan de in te lossen hypotheekschuld , de schuld volledig verdwijnen en jullie beiden een nieuwe
start kunnen maken,

Stel verkoop tegen een prijs van euro 230.000 levert na inlossing van euro 220.000 aan de bank , een winst op van euro 10.000 waarvan de makelaarskosten afgaan , stel
ca euro 3500 dan blijft erover ca EURO 6500 hetgeen als volgt is te verdelen n.l. 50% aan jou en 50% aan je ex.
Hoezo praten over euro 5000 ??

Stel dat hij van de schuld jouw aandeel over neemt, dan zou ik me helemaal niet zo druk maken om die euro 5000.!!
Dan neemt hij een extra bedrag van euro 110.000 voor zijn rekening !

verder is het kopen van een nieuwe woning door jou, een verplichting die jezelf opnieuw wenst aan te gaan of niet
En waar je ex of een ander niets mee te maken heeft.
Die vergelijking gaat volledig mank.
Plaats reactie