Bouwjaar woning zoals bekend bij het Kadaster ?

De WOZ en woningtaxatie in het algemeen.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Aflosser
Berichten: 11
Lid geworden op: do 26 sep, 2019 1:19 am

Bouwjaar woning zoals bekend bij het Kadaster ?

Bericht door Aflosser »

Heb eind vorig jaar mijn woning laten taxeren oa om over te sluiten na een conflictje met de oude hypotheekverstrekker.
Vond de waarde toen al laag geschat/getaxeerd, 190.000.

Bij het Kadaster staat als bouwjaar 1900, terwijl het huis in 2001 helemaal plat is gegaan op de voorgevel en 4 eiken balken na.
Betonnen vloer, geïsoleerd, dak dubbel geïsoleerd na het openwerken van de zolder in 2015, zodat de balken weer zichtbaar werden.
Badkamer totaal vernieuwd, aanbouw verbeterd met een lichtkoepel, eiken vloer erin, houtkachel geplaatst, van onder naar boven vers gestuct :)

Voer ik daar mijn adres in met bouwjaar 1900, is de waarde tussen 185.000 en 210.000,
bij bouwjaar 2001 tussen 218.000 en 254.000 euro!

Kan helaas nergens terugvinden hoe het bouwjaar bij het Kadaster bepaald wordt, wel dat de vergeleken huizen een totaal andere ligging hebben, aan drukke weg ipv autoluwe straat.

Vraag is dus: Hoe wordt het bouwjaar van een pand bepaald ?
Woz waarde is ook nog eens erg laag, 171.000.

Zit te denken om te verkopen, daar komt nog bij dat ik een energie label aan moet vragen, dat zal dan afgestemd worden op het bouwjaar zoals bekend bij het kadaster,
terwijl ik al jaren rond 70 euro betaal voor gas/licht..
Aflosser
Berichten: 11
Lid geworden op: do 26 sep, 2019 1:19 am

Re: Bouwjaar woning zoals bekend bij het Kadaster ?

Bericht door Aflosser »

Blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg in mijn vraagstelling..
Energielabel is aangevraagd en binnen, kon daar het bouwjaar aangeven, veranderd van 1900 naar 2001,
werd eerst afgekeurd, bewijs aangeleverd en akkoord bevonden.

Nu heb ik energielabel A.

Er loopt een BAG melding over het bouwjaar vanaf 17-7, nog niets vernomen hierover.

Maar hoe kijken taxateurs naar het bouwjaar, is nogal een verschil, 1900 met originele kap/muren/vloer tov een totaal vernieuwd pand ?
En daarmee de prijs, volgens mijn taxateur van 2019 maakt dat weinig verschil, terwijl de waardecheck van Funda anders laat zien,
wat ook meer logisch is, immers hoeft hoeven kap/muren/vloer de komende zeg 40 jaar niet aangepakt te worden..

En zover ik weet gebruiken taxateurs 2 applicaties waar vergelijkbare woningen als uitgangspunt genomen worden.
Maar dat is lastig in een oude binnenstad, geen woning is gelijk, en ook locatie is zeer gevarieerd!

Huis staat op een van de mooiste straatjes in de binnenstad, oude panden om me heen, in bouwjaar 1900 toestand gaan voor 140.000,
mijne, 3x zo groot, totaal vernieuwd, voor 190.000 getaxeerd,,

Er zit m.i. een gat van 40-50.000..WOZ is ook nog eens relatief laag, 171.000, die wil ik naar 220-230 hebben, dat is de extra belasting en eventuele naheffing wel waard dan,
al lijkt de gemeente niet te beseffen wat er allemaal aan het pand gebeurt is, ondanks een ruime stadsherstel subsidie..

Eind van de week de gemeente maar eens bellen, wil volgend jaar verkopen.

Hopelijk hier nog een zinnige reactie op dit "probleem" :)
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Bouwjaar woning zoals bekend bij het Kadaster ?

Bericht door Rense »

Ik denk dat je teveel waarde hecht aan de WOZ waarde. Deze waarde zegt niet veel over de werkelijke waarde. Bij verkoop zal dat dan ook geen invloed hebben. Belangrijker is het energielabel en dat is goed.

De nieuwe eigenaar krijgt automatisch de juiste WOZ waarde omdat er tegenwoordig een koppeling is met het kadaster. De koopsom wordt dan automatisch de nieuwe WOZ waarde in het jaar na verkoop. Ik zou er niet teveel werk in stoppen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bouwjaar woning zoals bekend bij het Kadaster ?

Bericht door M_1 »

Als de gevel en een paar balken zijn blijven staan, dan is er sprake van renovatie/verbouwing. Dat kan bv voor de (ver-)bouwvergunningen bij de gemeente ook zeer relevant zijn. Maar dat betekent dus dat formeel het bouwjaar van de woning onveranderd is.

Voor de taxatie zou dit echter niet echt relevant moeten zijn. Een goede taxateur gaat uit van de feitelijke situatie en niet naar hoe alles op papier staat.
finsha
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 06 jan, 2021 10:08 pm

Re: Bouwjaar woning zoals bekend bij het Kadaster ?

Bericht door finsha »

Ik zou gelukkig zijn met een lage WOZ... Groter fiscaal voordeel. ;-)
Plaats reactie