HRA. Hoe zit het ? Is het persoonlijk ?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

netspy
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 8:05 am

HRA. Hoe zit het ? Is het persoonlijk ?

Bericht door netspy »

Allen,

Ik heb met mijn Hypotheekadviseur een discussie over het aantal jaren dat ik nog rente aftrek kan genieten. Vanaf 2001 is de HRA max 30 jaar aftrekbaar. Ik had toen al een huis. In juni 2008 (nieuwbouw gaan bewonen). Het is nu januari 2013. Dit betekent dat ik het de hypotheeksom van de vorige woning (90.000EUR) nog maar 18 jaar kan aftrekken van de inkomstenbelasting. Klopt dit ?

Zo ja, deze woning stond volledig op mijn naam (huis en hypotheek). Mijn vriendin heeft wel al die jaren bij mij gewoond. Vanaf 2004 gekozen voor fiscaalpartnerschap.

Mijn vraag is kan ik die 90.000 EUR nu nog van haar inkomen aftrekken na 2031 ? Of kan dit nog maar vanaf het moment dat we fiscaal partner zijn ? Hoe zit dit ?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: HRA. Hoe zit het ? Is het persoonlijk ?

Bericht door SimpleMind »

Creatief maar het antwoord is dat je voor die 90k tot 2031 aftrek hebt, daarna niet meer. De rente over die schuld is daarna niet meer aftrekbaar.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: HRA. Hoe zit het ? Is het persoonlijk ?

Bericht door schakel »

Uw vraag werd in 2010 actueel toen een slimme fiancieel adviseur of hypotheekadviseur de stelling aanging dat een fiscaal partner die nooit de hypotheekrente in aftrek had genomen nog volledig voor 30 jaar aftrek zou kunnen opteren. Totaal dus 60 jaar. Er werden zelfs Kamervragen over gesteld. Uitkomst: maximaal 30 jaar aftrek, ook als 1 van de partners geen of nooit hypotheekrenteaftrek heeft toegepast. Lees hier
netspy
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 okt, 2012 8:05 am

Re: HRA. Hoe zit het ? Is het persoonlijk ?

Bericht door netspy »

Bedankt voor de reacties. Dus als ik het goed begrijp > Vanaf 2001 geld de regeling voor max. 30 jaar aftrek. Is dit 01-01-2001 of 31-12-2001 ? :D

Toen mijn vriendin en ik in juni 2007 tekende voor onze nieuwbouw woning, had ik dus 6,5 jaar rente aftrek genoten over een bedrag van ongeveer 90.000 EUR. Zij had tot die tijd nooit een EWS of rente aftrek genoten.

Betekent dit dan, dat doordat zij samen met mij een huis heeft gekocht in juli 2007 en ik al over 90.000 EUR rente aftrek heb genoten van een eerdere woning, zij ook automatisch nog maar 23,5 jaar rente aftrek heeft ? (in 2007 dus nu zelfs nog maar 18 jaar over de eerste 90.000)?

Het artikel suggereert dat er gelijktijdig een woning wordt gekocht door twee personen en dat er eerst 30 jaar aftrek van de ├®├®n zijn/haar inkomen wordt genoten en daarna 30 jaar van de ander zijn/haar inkomen......

Wat ik me dan automatisch ook afvraag...hoe controleert de fiscus dat ? als ik na 18 jaar vrolijk die 90k blijf aftrekken, dan moet daar toch wel een slimmerik zitten die dit in de gaten heeft ? En dit voor alle "hypotheek-rente-aftrekkers" in NL moet gaan controleren ??
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: HRA. Hoe zit het ? Is het persoonlijk ?

Bericht door SimpleMind »

Je kunt natuurlijk je zelf rijk rekenen maar ik zou het toch afraden. Het gaat om het moment dat de eigen woning schuld ontstaat en dat is bij de aankoop (of verbouwing).
Hypotheken voor 2001: Ingang 30 jaars termijn op 1-1-2001 dus einde aftrek per 1-1-2031.
(En in 2031 zijn er denk ik geen intelligente inspecteurs meer nodig om uit te rekenen of de hypotheekschuld in 2001 ook al bestond!)

Zie voor discussie over 30 versus 60 jaar ook http://wetten.overheid.nl/BWBR0027731/g ... 3_312_3122
De toerekening van inkomensbestanddelen tussen partners heeft, anders dan bij de totstandkoming van de Wet IB 2001 is betoogd2, geen gevolgen voor de 30 jaarstermijn. Eerst nadat op individueel niveau, met inachtneming van de rente over de eigenwoningschuld, de (negatieve) belastbare inkomsten uit eigen woning zijn bepaald, komt de toerekening van deze inkomsten tussen partners aan de orde (artikel 2.17 Wet IB 2001). Wanneer partners per jaar afwisselend de belastbare inkomsten uit eigen woning in aanmerking nemen, leidt dit dus niet tot 60 jaar renteaftrek. Voor beide partners start de termijn bij aankoop van de woning en het aangaan van de eigenwoningschuld en eindigt 30 jaar later. Voor aankoop van de woning van de partner geldt overigens ook de aftrekbeperking van artikel 3.120, vierde lid, onderdeel c, Wet IB 2001.
Plaats reactie