Maximaal 30 jaar rente aftrek, over welk bedrag eigenlijk?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Anjo

Maximaal 30 jaar rente aftrek, over welk bedrag eigenlijk?

Bericht door Anjo »

Graag jullie kennis over het volgende:

Ik kan er op de site van de belastingdienst niets over vinden, stel je hebt het volgende geval.

Hypotheek 1 van 100.000 euro afgesloten in 1995.
In de loop van de tijd gedeelte afgelost, restant van de hoofdsom nu 50.000 euro.
Nu koop je een nieuw duurder huis.
Je sluit een nieuwe hypotheek 2 af van 200.000 euro (ik laat het bijleen gedeelte even weg).

Er is nu in 2031 (30 jaar na 2001) een gedeelte van de rente niet meer aftrekbaar, maar over welk bedrag over de restschuld (50k) of over de hoofdsom (100k) van hypotheek 1?
Waar staat hoe dat geregeld is?

En als je hypotheek 2 nu hebt gesplitst in 2 delen, bijvoorbeeld 100k belegging met rente 5,6% en 100k aflossingsvrij met 5,1%. Hoe gaat dat dan bij je aangifte, welke rentebedragen hanteer je dan?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

Het splitsen in meerdere delen is wel handig omdat je dan de zaken beter uit elkaar kunt houden.

Op 01012001 is er als het ware een foto genomen van de toen bestaande situatie. Het bedrag op die datum (althans voor zover het box 1 betreft) is tot 01012031 aftrekbaar. Je hebt echter afgelost zodat de genoemde 50.000 nog tot 01012031 aftrekbaar zijn. Afgelost??? Aftrek kwijt.

Wanneer je nu 150.000 extra gaat lenen dan is deze vanaf de datum dat het geld geleend wordt opnieuw 30 aftrekbaar (mits box 1) Dus tot ergens in 2037.

Waar het staat ... ik weet het niet. Zal best wel ergens in de belastingwetgeving staan ... maar waar?
Anjo

Bericht door Anjo »

Bedankt voor de toelichting. Volgens u is dus de schuld op 01012001 het meetpunt. En daarna dan steeds het moment van het aangaan van een volgende (3e, 4e ...) hogere hypotheek, neem ik aan?

Het grappige is dat als je een hypotheekberekening laat maken bij verschillende aanbieders, dan krijg je daar meestal een mooi kolommenoverzicht bij met de bruto en netto lasten per jaar.

Daar zie je dat de nettolasten veranderen als gevolg van de lopende hypotheek in het jaar 2031 en verder.

Op basis van dat verschil in belastingaftrek op jaarbasis v├│├│r 2031 en daarna, kan je terugrekenen welk schuldbedrag (hypotheekbedrag eerste hypotheek) daarvoor als grondslag is genomen.

En het gekke is, dat verschilt per aanbieder!
Plaats reactie