30 jaar renteaftrek, met ingang van welk jaar tellen?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

LTS

30 jaar renteaftrek, met ingang van welk jaar tellen?

Bericht door LTS »

De hypotheekrente is 30 jaar aftrekbaar. Iedere keer opnieuw zeg maar, maar dan alleen het nieuwe stuk.
Vanaf welk jaar is dat ingegaan?

We hebben dus al een hypotheek. Wat zijn de gevolgen voor een volgende hypotheek? En wie houdt het bij, de belastingdienst?

LTS
LTS

Bericht door LTS »

Ach ja, het is hier toch vakantie he?? Moet toch iets met mijn vrije tijd!!
(tussen het poetsen door, want er komt straks een makelaar kijken voor een waardebepaling van ons huis)

Dus de hypotheek die we al hadden is vanaf 2001 'beperkt' (=30 jaar) aftrekbaar, ook al had je hem eerder?

ja, de fiscus heeft zich wel wat op de hals gehaald met die regeling. Ik vrees dat ik straks niet meer precies weet wanneer ik wat afgesloten heb hoor!

In 2001 liep er bij ons al een hypo, in 2005 is die wat verhoogd en nu overwegen we een ander huis te kopen dus weer een stukje erbij..

Hoe zit het overigens als je je huis verkoopt en vervolgens gaat huren? Vervalt dan na een tijdje (net zoiets als bij de eigen woning reserve na een jaar of 5 geloof ik) het feit dat je al eerder afgetrokken hebt en begin je weer met een schone lei?

LTS
(nu verder met de woonkamer en keuken!)
Plaats reactie