collectief bezwaar tegen aanslag OZB 2012

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Rutger79
Berichten: 1
Lid geworden op: do 23 feb, 2012 7:42 pm

collectief bezwaar tegen aanslag OZB 2012

Bericht door Rutger79 »

Beste Forumleden,

Ik ontvang deze week de aanslag OZB en heffingingen 2012 van mijn gemeente. Ik heb het idee opgevat dat bezwaar maken tegen de aanslag met een groep van bewoner meer kans van slagen maakt dan wanneer ik alleen in de pen klim. Daarom wil ik initiatiefnemer worden om met de straatbewoners de bezwaarprocedure tegen de aanslag OZB op te tuigen. Hierna een toelichting en daarna de vragen.
Ik ondervind al een behoorlijk wat jaren last van bouwprojecten waarvan de gemeente initiatiefnemer en vergunningverlener van is. De overlast blijft voortduren vanwege niet geringe vertraging bij de uitvoering. Zo zal dit jaar de straat opengebroken worden om herstelwerkzaamheden die gepland stonden voor 2005 uitgevoerd zullen worden. Maar dat kan ook 2012 of 2013 worden. Er zijn onteigeningsprocedures lopende om een onderneming uit de (bij bestemmingsplan) vastgestelde woonzone weg te krijgen met als gevolg dat de overlast voorlopig niet voorbij zal zijn. Wij wonen in een courante omgeving qua woning-verkoopmogelijkheden. De woningprijzen liggen onder de 250K (starterswoningen). Doorlooptijden zijn gemiddeld t.o.v. landelijke gemiddelden. Er zijn vroeger tot nu nog maar weinig woningen van eigenaar gewisseld. Verkoopprijzen van de woningen die verkocht zijn geweest, zijn bekend.
Ik heb ruimschoots ervaring met de Algemene Wet bestuursrecht en dus met de vormvereisten van het voeren van bezwaarschriften. Ik heb echter geen ervaring met het voeren van bezwaarschriften waarbij een groep van bewoners gezamenlijk optreden.

De vraag aan u is:
- heeft het zin om gezamenlijk met buren/straatgenoten op te trekken bij het bezwaar maken tegen aanslagen ozb/heffingen?
- welke attentiepunten moeten door een touwtrekker van dergelijk initiatief in aanmerking genomen worden?
- wat zijn de juridische gevaren voor een initiatiefnemer van gezamenlijke procedures
- kunnen voorbije jaren uit het verleden alsnog in het bezwaar betrokken worden of tot een correctie van de ozb/heffingsbedragen in aanmerking komen?
- welke motieven kunnen het beste worden ingebracht om zo'n groot mogelijk kans te krijgen de aanslag te verlagen?
- op welke manier kan zo'n initiatief het beste worden uitgevoerd?