hypotheekrenteaftrek en daarwerkelijk bewonen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Nico

hypotheekrenteaftrek en daarwerkelijk bewonen

Bericht door Nico »

Wat wordt verstaan onder daadwerkelijk bewonen? Ik heb een tweede huis. Betekent dit dat wanneer ik in mijn tweede huis verblijf dat ik dan gedurende die periode niet in aanmerking kom voor hypotheekrenteaftrek?

Groet, Nico.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Bericht door jari »

Nee, je hebt renteaftrek over 1 woning. In de periode dat je in je tweede woning verblijft heb je dus nog gewoon renteaftrek over de 'eerste' woning.
Fiscus kijkt wel welke woning je 'feitelijke' eerste woning is (zie case onze grote vriend Guus Hiddink).
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Nico

Daadwerkelijk wonen

Bericht door Nico »

jari schreef:Nee, je hebt renteaftrek over 1 woning. In de periode dat je in je tweede woning verblijft heb je dus nog gewoon renteaftrek over de 'eerste' woning.
Fiscus kijkt wel welke woning je 'feitelijke' eerste woning is (zie case onze grote vriend Guus Hiddink).
Maar wanneer is een woning je feirleijk eerste woning?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Bericht door Cnorretje »

Dit zegt de minister van Financiën ervan:

1. Fiscale definitie eigen woning die dient als hoofdverblijf
In de Wet inkomstenbelasting 2001 is de eigenwoningregeling uitsluitend van toepassing op de echte eigen woning, de zogenoemde eerste woning. Een belastingplichtige die op grond van eigendom meer dan ├®├®n woning heeft, kan voor de toepassing van de eigenwoningregeling (toepassing van het eigenwoningforfait en de aftrek van hypotheekrente) slechts ├®├®n woning als echte eigen woning aanmerken. Die woning zal de belastingplichtige dan anders dan tijdelijk als hoofdverblijf ter beschikking moeten staan. Met dit begrip wordt gedoeld op een voor duurzaam eigen gebruik bestemde woning welke overeenkomstig deze bestemming de belastingplichtige ter beschikking staat en welke niet in vrij opleverbare staat is te verkopen dan nadat de belastingplichtige op een andere wijze in zijn woonbehoefte heeft voorzien. De andere woning staat de belastingplichtige slechts tijdelijk als hoofdverblijf ter beschikking, bijvoorbeeld gedurende de vakantie of het weekend.

Google verder eens op : begrip "eigen woning"
elmacay
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 24 aug, 2007 10:42 pm

Woning kopen met broer

Bericht door elmacay »

Dag allemaal,

Mijn broer krijgt zijn hypotheek net niet rond en ik wil hem helpen. Ik heb zelf een huis, maar wil samen met hem zijn toekomstig huis kopen. Ik ga er echter niet wonen. Kan hij de volledige hypotheekrenteaftrek benutten? Hij betaalt de rente gewoon zelf. Alvast bedankt voor de reactie!

Groetjes, Elmar
Dwaallicht
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 02 sep, 2007 9:32 am

Re: Woning kopen met broer

Bericht door Dwaallicht »

elmacay schreef:Dag allemaal,

Mijn broer krijgt zijn hypotheek net niet rond en ik wil hem helpen. Ik heb zelf een huis, maar wil samen met hem zijn toekomstig huis kopen. Ik ga er echter niet wonen. Kan hij de volledige hypotheekrenteaftrek benutten? Hij betaalt de rente gewoon zelf. Alvast bedankt voor de reactie!

Groetjes, Elmar
Topic kaper..... :x
Plaats reactie