Boeterente aaftrekbaar??

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jo7
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 09 feb, 2007 1:55 pm

Boeterente aaftrekbaar??

Bericht door jo7 »

Hallo,


Ik heb een simpele vraag maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden: vorig jaar hyoptheek overgesloten en boeterente moeten betalen. Het boeterentebedrag is meegefinancierd in de nieuwe hypotheek.

Nu weet ik dat het bedrag aan rente wat ik nu betaal, het deel wat op de boeterente niet fiscaal kan aftrekken.

Echter waar het mij omgaat is of ik het oorspronkelijk boeterente bedrag wel eenmalig in mindering mag brengen (de oorspronkelijke hyoptheek was alleen woning, geen consumptief krediet) bij mijn aangifte over vorig jaar. Ik kan daar dus niets over vinden.

jo
Joyce
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 21 aug, 2006 8:15 pm

Bericht door Joyce »

Boeterente is fiscaal aftrekbaar zolang de hypotheek waarover de boeterente berekend wordt een aftrekbare lening is. Indien u in uw hypotheek voor een deel een consumptief krediet verwerkt heeft, is de boeterente over dat gedeelte dus niet aftrekbaar. Indien u uw hypotheek zou oversluiten en zou besluiten de boeterente mee te financieren in de nieuwe hypotheek, zijn de rentelasten over dit specifieke deel niet fiscaal aftrekbaar. Dit deel van de hypotheek wordt dan beschouwd als een consumptief krediet.
Plaats reactie