huis hypotheek vrij

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gast

huis hypotheek vrij

Bericht door Gast »

Als je je huis hypotheek vrij hebt ga ik dan meer belastingbetalen?
JanvL
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 23 apr, 2008 2:00 pm

Re: huis hypotheek vrij

Bericht door JanvL »

Even los van het hillen effect, ja, dan betaald u meer belasting.
jha
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 29 dec, 2008 1:38 pm
Locatie: Rivierenland

Re: huis hypotheek vrij

Bericht door jha »

JanvL schreef:Even los van het hillen effect, ja, dan betaald u meer belasting.
Verklaar u nader...
Gast

Re: huis hypotheek vrij

Bericht door Gast »

Gast schreef:Als je je huis hypotheek vrij hebt ga ik dan meer belastingbetalen?
Ja niet veel informatie, maar ik bedoel als ik geen hypotheekrente aftrek meer heb moet ik dan nog belastingaangifte doen.
Vroeger zeiden ze als je hypotheek afloopt neem dan een nieuwe hypotheek ander ga je belasting betalen.
Maar als ik de hypotheek niet aan het huis besteed kan ik het ook niet aftrekken.
wat is wijsheid.
Gast

Re: huis hypotheek vrij

Bericht door Gast »

Tukker schreef:Ik heb geen flauw idee wat er bij jou aan de hand is, dus ieder antwoord is ook maar weer een gok.
Wordt je hypotheek afgelost, omdat er een levensverzekering afloopt en uitkeert?

Nou nee, na 30 jaar is mijn hypotheek afgelost. dus mijn huis hypotheek vrij en wat zijn dan de financiële gevolgen i.v.m. de belastingdienst.
Gast

Re: huis hypotheek vrij

Bericht door Gast »

Tukker schreef:Gelukkig worden je antwoorden steeds duidelijker :?

Als je je hypotheek gewoon hebt afgelost is er geen mogelijkheid d.m.v. het opnemen van een nieuwe hypothecaire lening weer in aanmerking te komen voor rente-aftrek. Je kunt de eisen m.b.t. hypotheekrente-aftrek nalezen op http://www.belastingdienst.nl

Als er binnenkort een kapitaalverzekering/beleggingsconstructie etc. uitkeert om daar de hypotheek mee af te lossen, kun je met je geldverstrekker overleggen of voortzetten van je hypothecaire lening mogelijk is.

Kortom: ga met je adviseur praten.

Ok├® Tukker bedankt voor je antwoord,
Maar wat zijn de gevolgen voor mijn jaarlijkse belastingaangifte moet ik dat nog doen zo ja ga ik dan meer belasting betalen omdat het huis vrij is
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: huis hypotheek vrij

Bericht door M_1 »

Nee, het huis blijft gewoon in box 1, net als wanneer je nog een hypotheek hebt. Je moet daar wel de woz-waarde van het huis aangeven, en daarover wordt het eigenwoningforfait berekend (0,55% van de woz waarde). Als je nog hypotheekrenteaftrek hebt, dan wordt die aftrek verminderd met het eigenwoningforfait, maar je kunt nooit een negatieve aftrek hebben. Anders gezegd, je betaalt alleen het eigenwoningforfait voor zover dit hoger is dan de hypotheekrenteaftrek. Dus in feite heb je juist extra voordeel als je geen renteaftrek hebt, omdat je geen eigenwoningforfait hoeft te betalen.
jha
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 29 dec, 2008 1:38 pm
Locatie: Rivierenland

Re: huis hypotheek vrij

Bericht door jha »

M_1 schreef:Dus in feite heb je juist extra voordeel als je geen renteaftrek hebt, omdat je geen eigenwoningforfait hoeft te betalen.
Precies, het ligt dus veel genuanceerder dan vaak wordt gesuggereerd. De vraag is ook of aflossen met spaargeld altijd een onvoordelige keuze is. Wanneer je dat doet heeft dat direct invloed op je maandlasten. OK, de aftrek vanwege de betaalde rente wordt minder, maar het bedrag aan betaalde rente ook. Bovendien moet je over je vermogen in de meeste gevallen VRH betalen. Die 1,2% gaat wel af van het rendement op je spaargeld. Of aflossen altijd onverstandig is, vraag ik wel af...
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: huis hypotheek vrij

Bericht door M_1 »

Tukker schreef:Feit blijft dat we nu maar wat roepen.

Het hangt altijd af van de persoonlijke situatie (inkomen, vermogen, wensen etc.). Dus elke conclusie is goed, of fout.
En verschillende scenario's bij wijze van voorbeeld plaatsen is onzin. Zinvol is je vraag stellen op basis van complete informatie.
En niet maar zo ├®├®n of meerdere kreten.
Dat kun je over 90% van de vragen op het forum zeggen... Ik vind dat het dan handig is om diverse aspecten die, in dit geval, met het hypotheekvrij hebben van een huis te maken hebben even te noemen. En dan vooral de aspecten waar veel mensen niet snel aan denken.
JanvL
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 23 apr, 2008 2:00 pm

Re: huis hypotheek vrij

Bericht door JanvL »

Simpele vragen krijgen een simpel antwoord. De vraag was niet, of het financieel beter is zonder hypotheek, maar of de te betalen belasting meer is dan bij wel een hypotheek. Daar is het antwoord zondermeer ja op (los van hillen). Of het financieel beter is, is inderdaad maar de vraag.
1 regelige vragen zonder enige verdere toelichting serieus en diepgaand beantwoorden kan uiteraard niet. Vandaar ook het eenvoudige maar wel correcte antwoord.
En ja, ook zonder hypotheek gewoon aangifte blijven doen met dan wel het hillen effect uiteraard (zolang dat nog duurt tenminste).

@M_1 Ik vind het zonde van de tijd om allerlei aspecten te gaan noemen, die veelal niet eens van toepassing zullen zijn, als de vragensteller niet eens de moeite neemt om zijn/haar vraag met enige info te stellen. Maar ja, ieder zijn opvatting.
Plaats reactie