Aftrekbaarheid rente bij elders wonen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

PJansen
Berichten: 4
Lid geworden op: di 23 dec, 2008 9:33 am

Aftrekbaarheid rente bij elders wonen

Bericht door PJansen »

Goedemorgen,

Ik heb een eigen huis waarvan ik vanzelfsprekend fiscale aftrek geniet. Nu woon ik echter tijdelijk op een ander adres. Ik sta wel ingeschreven in de gemeente waar mijn koophuis staat. Nu wil ik me graag inschrijven in de gemeente waar ik tijdelijk woon. Heeft dat gevolgen voor de renteaftrek van mijn koophuis? M.a.w. heeft het fiscale gevolgen als in een andere gemeente ben ingeschreven dan waar mijn koophuis staat?

Alvast bedankt!
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Aftrekbaarheid rente bij elders wonen

Bericht door Houston »

De rente is niet meer aftrekbaar.
PJansen
Berichten: 4
Lid geworden op: di 23 dec, 2008 9:33 am

Re: Aftrekbaarheid rente bij elders wonen

Bericht door PJansen »

Ok dank je. Ben benieuwd op basis van welke regel dat is?
houtwijck
Berichten: 8
Lid geworden op: di 15 jul, 2008 4:19 pm

Re: Aftrekbaarheid rente bij elders wonen

Bericht door houtwijck »

Op bais van de regel dat je alleen renteaftrek geniet voor de woning waar jezelf woont. Uitzondering bij verkoop en nieuwbouw.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Aftrekbaarheid rente bij elders wonen

Bericht door Houston »

wet ib 3:111
In deze afdeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder eigen woning: een gebouw, een duurzaam aan een plaats gebonden schip of woonwagen in de zin van artikel 1 van de Woningwet, of een gedeelte van een gebouw, een schip of een woonwagen, met de daartoe behorende aanhorigheden, voorzover dat de belastingplichtige of personen die behoren tot zijn huishouden anders dan tijdelijk als hoofdverblijf ter beschikking staat op grond van:
PJansen
Berichten: 4
Lid geworden op: di 23 dec, 2008 9:33 am

Re: Aftrekbaarheid rente bij elders wonen

Bericht door PJansen »

Ok helder! Maar ik heb het huis te koop staan. Verandert er dan wat?
voogdj

Re: Aftrekbaarheid rente bij elders wonen

Bericht door voogdj »

PJansen schreef:Ok helder! Maar ik heb het huis te koop staan. Verandert er dan wat?
Als u verhuisd bent naar een andere woning ( wat aannemelijk gemaakt wordt door de inschrijving bij de gemeente op dat nieuwe adres) kunt u de hypotheekrenteaftrek van uw vorige koopwooning voortzetten onder de condities dat:
1) die woning leegstaat (dus verhuisbewijzen van de inboedel zijn bijv. van belang of door derden gemaakte foto s dat de woning inderdaad leegstaat), en 2) die woning uitsluitend bestemd is voor verkoop (en dus niet voor verhuur bijv.): dus het is voor bewijsgrond verstandig een of meer advertenties te plaatsen voor de verkoop, danwel aan een makelaar opdracht tot verkoop te geven. De woning blijft in box 1 gedurende maximaal: 2 kalenderjaren + het deel van het jaar waarin u verhuisde (dus in elk geval minder dan 36 maanden). Het eigenwoningforfait wordt nihil vanaf moment dat u de woning verliet.
Keert u t.z.t. terug naar de vorige woning ( u heeft het enerzijds over tijdelijk elders wonen, maar anderzijds over ter verkoop aanbieden van de woning) dan zal een discussie kunnen ontstaan met de fiscus of u wel of niet daadwerkelijk de woning leeg te koop aanbod.
PJansen
Berichten: 4
Lid geworden op: di 23 dec, 2008 9:33 am

Re: Aftrekbaarheid rente bij elders wonen

Bericht door PJansen »

Het word me langzaamaan helder. Om helemaal duidelijk te zijn. Er is sprake van het beeindigen van de relatie. Mijn ex-vriendin woont nog in het huis en ik ben naar een tijdelijk adres gegaan. We zijn nog steeds fiscale partners en ik betaal nog steeds mee aan het huis. Het huis staat al 3 maanden te koop.
voogdj

Re: Aftrekbaarheid rente bij elders wonen

Bericht door voogdj »

PJansen schreef:Het word me langzaamaan helder. Om helemaal duidelijk te zijn. Er is sprake van het beeindigen van de relatie. Mijn ex-vriendin woont nog in het huis en ik ben naar een tijdelijk adres gegaan. We zijn nog steeds fiscale partners en ik betaal nog steeds mee aan het huis. Het huis staat al 3 maanden te koop.
Tja, dat is dus een geheel andere situatie dan wanneer u alleen vertrekt (waarom meldde u niet alle feiten direct?). Dan is de echtscheidingsregeling van toepassing (ook op scheidende niet-gehuwde fiscale partners):
Art. 3.111 lid 4 WetIB2001 regelt dat:

"4. Een woning wordt voor ten hoogste twee jaren na het tijdstip waarop de woning de belastingplichtige niet langer anders dan tijdelijk als hoofdverblijf ter beschikking staat mede aangemerkt als eigen woning indien de belastingplichtige aannemelijk maakt dat gedurende die periode de woning zijn gewezen partner anders dan tijdelijk als hoofdverblijf ter beschikking staat."

Dus eigenwoningregeling kan nog enige tijd van toepassing blijven. Eigenwoningforfait blijft bestaan.
Verhuur aan ex-partner is toegestaan. Eerder vertrek van ex-partner uit de woning dan na 2 jaren is ook toegestaan.
Zie ook Besluiten van Staatssecretaris Financien: CPP2004/1406M, CPP2008/93M, CPP2005/2574M.

Om de zaak belastingtechnisch goed te kunnen beoordelen is van belang in welke mate u en de ex-partner eigenaar zijn van het koophuis, hoe de verdeling van de hypotheekschuld is, hoe het zit met hypotheekschuld in verhouding tot eigenwoningreserves en maximale eigenwoningschuld van u beiden, of er een alimentatieregeling is en de inhoud daarvan, etc. En die tijdelijkheid: wenst u t.z.t. terug te keren bij uw ex-partner of niet, of is die tijdelijkheid bedoeld als overgang naar een andere meer definitieve woonsituatie? Als u dat niet allemaal zo hier op Internet wilt plaatsen kunt u het beste een belastingadviseur raadplegen.
voogdj

Re: Aftrekbaarheid rente bij elders wonen

Bericht door voogdj »

Deze publikatie geeft met voorbeelden redelijk goed aan hoe een scheidingsregeling uitwerkt:

http://www.mkb-benefits.nl/eigen_woning ... eiding.pdf
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Aftrekbaarheid rente bij elders wonen

Bericht door jari »

Voor alle duidelijkheid, bij scheiding mag je nog 24 maanden de rente aftrekken, niet het lopende jaar + 2 jaar zoals het geval is bij de 'verhuisregeling'.

Aan PJansen het advies om de gevolgen voor de eigen woning en renteaftrek door te spreken met een adviseur.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie