Vraag over overdrachtsbelasting

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Loeszie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 25 mei, 2008 8:39 pm

Vraag over overdrachtsbelasting

Bericht door Loeszie »

Mijn vriend en ik hebben een nieuwbouw huis gekocht wat door de eerste koper is doorverkocht zonder dat ze er zelf gewoond heeft. Nu waren we vrijdag bij de notaris om het koopcontract te tekenen en toen we bij de passage kwamen:

"1. De overdrachtsbelasting (indien verschuldigd) berekend over de als grondslag geldende waarde van het verkochte, vermeerderd of verminderd als bepaald in de Wet op belastingen, is voor rekening van de KOPER.

De notariele kosten ter zake van deze overeenkomst en de kosten wegens de levering en overdracht van het verkochte, alsmede de over die kosten verschuldigde omzetbelasting zijn voor rekening van de KOPER.

2. Ingeval de overdravhtsbelasting voor rekening van de koper is en voor de berekening van deze belasting een beroep gedaan kan worden op vermindering van de grondslagwaarde, omdat de verkoper of zijn rechtsvoortganger het verkochte heeft verkregen respectievelijk fictief heeft geleverd in de zin van Wet op omzetbelasting 1968, belast met overdrachtsbelasting of , met niet-aftrekbare omzetbelasting, binnen zes maanden voor het ondertekenen van de leveringsakte zal koper aan verkoper uitkeren het verschil tussen het bedrag, dat aan overdrachtsbelasting zou zijn verschuldigd zonderbovenbedoelde vermindering en het werkleijk aan overdracht verschuldigde bedrag.


De notaris ging ervan uit dat dit vooraf was besproken, maar dat was niet het geval. Ik was niet op de hoogte van die 6 maanden regeling waarbij de koper het voordeel van het niet hoeven betalen van de overdrachtbelasting kan hebben. De verkoopmakelaar gaf gelijk toe dat ze dat niet vooraf met ons had besproken, maar ze wil het wel zo, het staat dus ook al in het koopcontract. Niet netje toch?

Daarnaast begrijp ik het niet helemaal want ik begreep dat je bij nieuwbouwhuizen helemaal geen overdrachtbelasting hoeft te betalen? Wie kan het mij uitleggen? En graag hoor ik of het onverstandig is dat we toch getekend hebben, of dat we maar akkoord moeten gaan of dat we het op dit punt nog kunnen laten aanpassen bij de notaris. We zitten nu nog in de fase van drie dagen bedenktijd...

Alvast bedankt voor de adviezen!
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Vraag over overdrachtsbelasting

Bericht door Adviseur hypo »

niet netjes dat het niet besproken is, maar wel gebruikelijk om dit te doen. Overdrachtsbelasting wel van toepassing omdat het geen nieuwbouw meer is. Wellicht vallen er wel een paar bouwtermijnen buiten, dat kan ik zo niet zeggen.
bosjesman
Berichten: 74
Lid geworden op: za 15 mar, 2008 10:38 pm

Re: Vraag over overdrachtsbelasting

Bericht door bosjesman »

Volgens mij kun je het nog weigeren om zo te tekenen.
Verder kan ik je niet van dienst zijn.
Plaats reactie