Voorlopige belastingteruggave

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

geebhome
Berichten: 7
Lid geworden op: do 20 mar, 2008 6:31 pm

Voorlopige belastingteruggave

Bericht door geebhome »

Hallo,

Even een vraag, Ik heb een huis gekocht en ga deze week even de voorlopige belastingteruggave invullen voor de maandelijkse aftrek van de hypotheekrente. Kan ik ook op deze voorlopige teruggave ook al mijn kosten invullen die eenmalig aftrekbaar zijn (Kosten aanvraag NHG, afsluitkosten,taxatie etc.). En zo ja krijg je voor deze kosten dan een eenmalige uitbetaling of wordt dit ook verspreid over een aantal maanden.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Voorlopige belastingteruggave

Bericht door Adviseur hypo »

dat kan inderdaad. Je kunt kiezen of je het per maand wilt of eind vh jaar, Als je het nu inult, krijg je het dus per maand. Als je het nu niet invult, dan eenmalig eind vh jaar
geebhome
Berichten: 7
Lid geworden op: do 20 mar, 2008 6:31 pm

Re: Voorlopige belastingteruggave

Bericht door geebhome »

Dan heb je het over de hypotheekrenteaftrek neem ik aan. Deze laat ik maandelijks uitkeren. Mijn vraag gaat over de eenmalige kosten die ik heb bij de aanschaf van de woning en die ik ook maar 1 keer mag aftrekken(taxatie,aanvraag NHG,etc ). Als ik deze kosten opgeef op de voorlopige teruggaaf krijg ik het bedrag van die kosten, dus niet de hypotheekrenteaftrek, in 1 keer uitgekeerd?
Eric
Berichten: 5
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 10:56 pm
Contacteer:

Re: Voorlopige belastingteruggave

Bericht door Eric »

geebhome schreef:Dan heb je het over de hypotheekrenteaftrek neem ik aan. Deze laat ik maandelijks uitkeren. Mijn vraag gaat over de eenmalige kosten die ik heb bij de aanschaf van de woning en die ik ook maar 1 keer mag aftrekken(taxatie,aanvraag NHG,etc ). Als ik deze kosten opgeef op de voorlopige teruggaaf krijg ik het bedrag van die kosten, dus niet de hypotheekrenteaftrek, in 1 keer uitgekeerd?
Nee, dat geldt ook voor de aftrek van je eenmalige kosten. Dit bedrag neem je eveneens mee in je Voorlopige terugaaf (indien gewenst) Let wel: Niet het totale bedrag krijg je terug. Bij een modaal inkomen krijg je circa 40% van de totale kosten terug.
Het bedrag wordt niet in ├®├®n keer uitgekeerd, maar in de resterende maanden van 2008. Heb je al een VT dan pas je deze aan en krijg je die maanden een aanvulling.
Let er wel dan wel op dat je de VT voor 2009 aanpast, anders gaat de belastingdienst in 2009 ook uit van deze aftrekbare kosten in je VT en dan kan het wel eens flink terugbetalen worden als je aangifte over 2009 doet.
geebhome
Berichten: 7
Lid geworden op: do 20 mar, 2008 6:31 pm

Re: Voorlopige belastingteruggave

Bericht door geebhome »

Ok Eric bedankt voor je antwoord dan weet ik genoeg.
Plaats reactie