Vermogensrendementsheffing

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Vermogensrendementsheffing

Bericht door LTS »

http://www.fiscalert.nl/Sparen%20met%20 ... t_2008.doc

Dit kwam ik tegen...
Ik vond het eigenlijk altijd al vreemd dat er uitgegaan werd van een fictief rendement van 4% op spaargeld, maar als je dit stuk leest, is bijna de enige mogelijkheid om je vermogen te laten groeien beleggen.
Laat ik dat nou juist niet willen.....

Zou daar ooit nog door de hoge heren/dames in Den Haag naar gekeken worden?
Een groot gedeelte van de spaarrekeningen geven niet eens die 4% die je wel geacht wordt te maken.

LTS
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Vermogensrendementsheffing

Bericht door jari »

Toen het in 2001 werd geintroduceerd zouden ze het in 2003 of 2004, jaar weet ik niet exact meer, gaan evalueren............nooit meer wat van gehoord.. :shock: .

Je kunt nu iig wel meer dan bruto 4% met je centjes maken LTS.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Vermogensrendementsheffing

Bericht door LTS »

Nou, erg veel 'gewone' spaarrekeningen geven minder dan die 4% hoor. Helemaal als je, zoals wij, eigenlijk op zoek bent naar een 'parkeerrekening', dus geen rekening waar je maandelijks moet storten, waar een minimumsaldo geldt of waar het minstens een bepaalde tijd op moet staan. TEB biedt momenteel 4,6%, maar ik had eerlijk gezegd nog nooit van de club gehoord (maar dat zegt naar alle waarschijnlijkheid meer over mij dan over de club).

Groetjes, LTS
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Vermogensrendementsheffing

Bericht door LTS »

Ze staan wel in het Wft-register op de site van DNB, The Economy Bank. Dus in elk geval wel garantie. Ik had TEB overigens gevonden via sparen.startpagina.nl.
Dus ik denk dat we daar maar eens info op gaan vragen...
Of kijken of onze huisbank niet iets kan/wil doen.

Groet, LTS
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Vermogensrendementsheffing

Bericht door LTS »

Ach ja, kleinigheidjes hou je toch? Zwaar weekend gehad, Tukker?? :wink:
Hoe meer ik erover nadenk, hoe prettiger die TEB klinkt: een 'parkeerspaarrekening' met hoge vergoeding.
Zag dat SNS ook 4,25% biedt, maar dan moet er wel maandelijks gestort worden...

Groet, LTS
(jammer dat dit alleen een hypothekenforum is, en niet ook nog een spaarforum. Dan had ik meteen alle vliegen in 1 klap!)
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Vermogensrendementsheffing

Bericht door LTS »

ING had ik al gezien ja, maar goed, dan kun je ook voor OHRA gaan: 1e half jaar 6,25% en daarna 4,25%. Wel weer minimale inleg.

Dat Cardiff ken ik als 'Cardief'.. voorspelt niet veel goeds?
Hoe zit dat met die garantie? Als er iets met een bank zou gebeuren, zou je dan je garantiegeld snel terug hebben, of duurt dat dan jaren voordat je dat terug hebt? Op de sparen startpagina vonden ze sparen bij Belgen niet zo handig, omdat daar de garantieregeling minder goed is dan die in Nederland.

Waar loop je eigenlijk geen/nauwelijks risico denken jullie/denk jij? Moet je dan toch bij de grootbanken zijn? DSB lijkt/is tricky, die TEB is wellicht ook niet zo lekker dan (ik leg nu een hele snelle link, maar dacht gelezen te hebben dat UCB niet zo geroemd wordt, net zo min als de Cardiffpolissen), hoe zit dat dan met al die andere, redelijk veel rente verstrekkende partijen? Ik bedoel, 3,4% (onze huidige spaarrekening) of 4,6% (TEB) is nogal een verschil.. Is ASN wel een gezonde optie?

Leukste deposito's die ik gevonden had waren overigens van ATB Internet Deposito. Is dat een beetje betrouwbaar clubje? Als we tzt ons spaargeld langer vast willen zetten.

Groet, LTS
(ook aan het bijkomen van het weekend, hahaha)
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: Vermogensrendementsheffing

Bericht door MaaikeB »

LTS schreef:hoe zit dat dan met al die andere, redelijk veel rente verstrekkende partijen? Ik bedoel, 3,4% (onze huidige spaarrekening) of 4,6% (TEB) is nogal een verschil.. Is ASN wel een gezonde optie?
Ik ben nog benieuwd naar het antwoord hierop.
ASN had pas een interessant deposito (die van de radioreclame) maar ik was te laat.
Ik zoek ook nog een plek die meer rente geeft dan de huisbank en dan ook zonder irritante kwartaalregelingen (heb nu namelijk Rabo internetsparen).
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Vermogensrendementsheffing

Bericht door jari »

maaike,

Afhankelijk dus van het bedrag dat je kunt wegzetten, verschillende mogelijkheden zijn al genoemd door Tukker en LTS.
> 20k is ING interessant tot 1/9, daarna weer afwachten wat ze echt met de rente gaan doen, hoewel 4% voor een vrijheid blijheid (niet-internet) rekening zeer acceptabel is. Anders ga je toch richting de depositotarieven, afhankelijk van je vermogen en bank kun je er wel tussen de 4,0 en 4,6% uitslepen (3 tot 6 mnd looptijd).
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Vermogensrendementsheffing

Bericht door LTS »

Dat vind ik dus wel lastig (maar vast wel makkelijk te achterhalen door mijn tussenpersoon): wie is onderdeel van wie.
Als je uit veiligheidsoverwegingen je vermogen wil spreiden, moet je wel weten waar je het onderbrengt. DNB vergoedt die garantie per BANK, dus als ik zou bankieren bij SNS en ASN, en ik heb bij beide 50k staan (I wish, overigens), dan is niet 2x 40k gegarandeerd, maar maar 1x omdat het dezelfde bank is...

Is dat 'hoppen' nou erg handig? Ik bedoel; stel ik ga nu naar ING, want die geeft 4,5% zonder beperkingen, maar vanaf 1-9 is SNS (ik noem maar een zijstraat) voordeliger, dus hop ik daarheen. 4 maanden later ligt de beste deal weer bij Rabo of ABN.. Wordt je dan ook niet een beetje gek (en gek gemaakt!) van steeds rekeningen aanvragen en weer opzeggen? Of zou je de rekeningen gewoon leeg kunnen laten staan en weer, als er gunstigere tijden komen, volstorten?

Maar eens ASN en TEB bestuderen. (morgen)

LTS
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Vermogensrendementsheffing

Bericht door HJV »

Je kan het ook anders berekenen;
bezit;10.000 boven heffingsvrijvermogen box 3
10.000 met een inflatie van 2% kost dit je 200
10.000 tegen 4% rente is opbrengst 400
Belasting 1,2%(effectief) 120
Rente - inflatie - belasting / 400 - 200 - 120 = 80 verdiend

Is er nog niets eens mogelijk rekening gehouden met de peildatum, plus 4% over je heffingsvrujvermogen, tel uit je winst.

Ben je opzoek naar tovenaars die meer beloven dan 4% dan moet ik je teleurstellen die zijn er niet, geloof nooit dat als je 's morgens wakker wordt dat er geld op je deurmat ligt
LTS
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 aug, 2007 9:10 am

Re: Vermogensrendementsheffing

Bericht door LTS »

Hahahaha HJV,

Ik ben (gelukkig) niet op zoek naar een tovenaar. Maar als ik kan kiezen tussen 3,4% rente of 4,6%, dan ga ik toch liever voor het laatste.
In jouw rekenvoorbeeld 'maak' ik op 10.000 euro maar 20 euro. Da's niet veel natuurlijk. Vooral niet als je bedenkt dat 'men' de inflatie hoger inschat dan 2% de komende tijd. 2% inflatie is het streven, maar of we dat halen/blijven halen....

Vandaar mijn zoektocht naar een veilige, maar meer dan mijn huidige 3,4% renderende spaarrekening.

Groet, LTS
Eric
Berichten: 5
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 10:56 pm
Contacteer:

Re: Vermogensrendementsheffing

Bericht door Eric »

Bij de ATB bank 4,5% zonder beperkende voorwaarden:

http://www.atbank.nl/nl/particulieren/a ... paren.html

en deze rente is al vele maanden stabiel
Plaats reactie