hypotheek doorlenen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Bonne

hypotheek doorlenen

Bericht door Bonne »

Zou iemand mij kunnen vertellen met welk rente percentage er gerekend kan worden als je van je ouders leent voor je hypotheek? Dus: je betaald meer rente aan je ouders dan nodig is en die kunnen dit dan weer terugschenken waardoor je extra belasting kunt terugvragen.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: hypotheek doorlenen

Bericht door jari »

25% afwijking van 'marktconforme' rente. Ofwel, bij 5% marktrente 6,25% of 3,75%.
Uitgaande trouwens van een hypothecaire inschrijving. Als je met je ouders een lening afspreekt zonder deze inschrijving kun je hogere tarieven afspreken.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Ferdy
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 mar, 2008 6:27 pm

Re: hypotheek doorlenen

Bericht door Ferdy »

Misschien kun je mij ook helpen met soortgelijke vragen:
- is de rente nog wel belastingaftrekbaar voor mij, als ik de lening van mijn ouders zonder hypothecaire inschrijving maak?
- wat is de fiscale impact op mijn ouders als ik het geld van ze leen, dat zij on hun beurt weer uit hun hypothecair krediet aan mij doorlenen (met de leen/teruggave constructie met mijn ouders)?

Dank, groeten.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: hypotheek doorlenen

Bericht door jari »

- ja. wel of geen hyp inschrijving maakt niet uit voor de fiscale aftrekbaarheid.
- voor je ouders is de rente over de lening die zij aangaan om het aan jou door te lenen niet aftrekbaar.
Voor jou is de rente evengoed wel weer aftrekbaar.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Plaats reactie