successierechten

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Rob5

successierechten

Bericht door Rob5 »

Mijn zus (weduwe zonder kinderen) verkoopt haar huis aan mij ,broer, tegen Ôé¼ 260.000
de woz-waarde (peil 2005) is 323.000
wat zijn de konsekwenties voor:
overdrachtsbelasting?
successierechten en zijn deze laatste te omzeilen of uit te stellen?
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: successierechten

Bericht door jari »

Nou Rob,
Daar word je niet vrolijk van;

overdrachtsbelasting:
Wordt berekend over de werkelijke waarde. Laten we aannemen in deze situatie dat de woz de werkelijke waarde ook echt benadert. ofwel 323.000.
belasting 6% over 323.000 = 19.380

successie > je bedoelt hier schenkingsrechten

Een deel van de waarde van de woning wordt geschonken (63.000 euro), niet de hele woning, dus je kunt je niet beroepen op de 'samenloopregeling van overdrachtsbelasting en schenkingsrecht'.

Ofwel, je moet gewoon schenkingsrechten betalen over die 63.000 euro. Als broer-zus zit je in groep 2 van de tabel en los van een kleine vrijstelling betaal je in beginsel zo'n 18.900 euro aan schenkingsrechten. Je mag hierop wel in mindering brengen wat je over deze 63.000 aan overdrachtsbelasting zou hebben betaald, ofwel 6% x 63.000 = 3.780.
Te betalen aan schenkingsrechten 18.900 -/- 3.780 = 15.120

De totale heffing bedraagt dus 19.380 + 15.120 = 34.500
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: successierechten

Bericht door MaaikeB »

Rob5 schreef:Mijn zus (weduwe zonder kinderen) verkoopt haar huis aan mij ,broer, tegen Ôé¼ 260.000
de woz-waarde (peil 2005) is 323.000
wat zijn de konsekwenties voor:
overdrachtsbelasting?
successierechten en zijn deze laatste te omzeilen of uit te stellen?
Als ik me niet vergis is het een optie om:
-de woning te kopen voor de werkelijke waarde, net als jari stel ik die even op die 323000 euro
-voor het verschil tussen die 260.000 en 323.000 een lening aan te gaan bij je zus. Dus voor 63.000 euro.
-je zus een rente daarvoor te betalen (bijvoorbeeld het percentage spaarrente dat zij op de bank zou kunnen krijgen over dat geld)
-je zus jaarlijks een deel van die lening laten kwijtschelden als gift. Deze gift moet dan niet hoger zijn dan de vrijstelling.

Helaas weet ik niet hoe hoog de jaarlijkse vrijstelling nu is en of er verder nog bezwaren zijn tegen deze constructie. Ik denk dat je het beste een oriënterend gesprek met een notaris hierover kunt hebben. Die heb je toch ook nodig om een regeling als deze goed op schrift te laten stellen.

Op deze manier ontwijk je dus wel de schenkingsrechten, maar niet de overdrachtsbelasting. Die is onvermijdelijk.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: successierechten

Bericht door rambagts »

Volgens mij koop je dan een woning in bewoonde staat en dan is de waarde fors lager dan in lege staat. Het staat me bij dat die waarde 60% is maar waarde kan ook afhankelijk zijn van de leeftijd van de zus. Neem eens contact op met de belastingdienst zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: successierechten

Bericht door jari »

Hoezo koopt hij een woning in bewoonde staat? Hij koopt toch gewoon de woning over van zijn zus (die dan neem ik aan gaat verhuizen....).
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: successierechten

Bericht door rambagts »

Ze kan toch even wachten met het verhuizen!!!!
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: successierechten

Bericht door MaaikeB »

Zo werkt dat niet.
Er moet een huurder met geldig huurcontract in zitten. Die krijg je er niet zo makkelijk uit, daar heb ik helaas ervaring mee.
Juist daardoor is een woning slechter verkoopbaar en moet je inderdaad rekenen op zo'n 60% van de executiewaarde.

Ik denk dat zus er langer laten wonen en daarom voor 60% verkopen gezien wordt als fraude.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: successierechten

Bericht door Cnorretje »

Overige schenkingen: Ôé¼ 2.688 per jaar (drempelvrijstelling, als er meer wordt geschonken, vervalt de vrijstelling)
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: successierechten

Bericht door jari »

MaaikeB schreef:Zo werkt dat niet.

Ik denk dat zus er langer laten wonen en daarom voor 60% verkopen gezien wordt als fraude.
De belastinginspecteur zal het zeker met jou eens zijn!
Als ik me niet vergis is het een optie om:
-de woning te kopen voor de werkelijke waarde, net als jari stel ik die even op die 323000 euro
-voor het verschil tussen die 260.000 en 323.000 een lening aan te gaan bij je zus. Dus voor 63.000 euro.
-je zus een rente daarvoor te betalen (bijvoorbeeld het percentage spaarrente dat zij op de bank zou kunnen krijgen over dat geld)
-je zus jaarlijks een deel van die lening laten kwijtschelden als gift. Deze gift moet dan niet hoger zijn dan de vrijstelling.

Helaas weet ik niet hoe hoog de jaarlijkse vrijstelling nu is en of er verder nog bezwaren zijn tegen deze constructie.
Geen bezwaren, je constructie is prima, meestal schuilt er 1 probleem in een dergelijke constructie.....de zuster heeft geen geld om uit te lenen :!:
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Gast

Re: successierechten

Bericht door Gast »

Bedankt voor jullie bijdragen. Vrolijk word ik er inderdaad niet van.
Kan het volgende de pijn nog enigszins verlichten?
Het huis staat al 10 maanden te koop, zonder resultaat. De vraagprijs is inmiddels gedaald tot 315.000 en het ziet er naar uit dat deze tot 298.000 zal moeten dalen.
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: successierechten

Bericht door MaaikeB »

jari schreef:
Geen bezwaren, je constructie is prima, meestal schuilt er 1 probleem in een dergelijke constructie.....de zuster heeft geen geld om uit te lenen :!:
Ze krijgt de volle mep voor het huis, die ze anders niet zou krijgen. Dat geld kan ze weer aan broer uitlenen.
Het geld gaat dan alleen op papier heen en weer. Ik zou toch een bezoekje aan de notaris er voor over hebben om te laten doorrekenen of dit kan.

@Gast: als de vraagprijs inmiddels zoveel gedaald is dan is de WOZ-waarde kennelijk niet de marktwaarde. Hier kun je wel wat mee. Als een ander het kan kopen voor 298.000 dan jij ook. Ze kan aantonen dat ze er niet meer voor kreeg.
Is er al wel eens een bod op het huis geweest? Zo ja, met welk bedrag?
rob5

Re: successierechten

Bericht door rob5 »

Tot nu toe is er zelfs geen bod gedaan op het huis, enkel een paar kijkers.
Plaats reactie