Jaarruimte 2007 berekenen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

boxje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 feb, 2008 4:28 pm

Jaarruimte 2007 berekenen

Bericht door boxje »

In het aangifteprogramma van de belastingdienst zit een rekenmodule om je jaarruimte over 2007 te bereken. Kun je op de valreep nog een extra aftrekpostje maken.

Op de website van de belastingdienst staat ook een programma om je jaarruimte te berekenen: http://www.belastingdienst.nl/download/366.html. Dat werkt anders dan wat ik hierboven noemde.

Beide werken met de cijfertjes van 2006.
Je telt je inkomen(s) uit 2006 op en trek Ôé¼ 10.900 wettelijke AOW-franchise 2007 af.
Resteert de Premiegrondslag 2007.

Daarna krijg ik verschillen.

In het aangifteprogramma neem je 17% van de premiegrondslag. Je trekt daar van af de uitkomst van 7,5 x pensioenaangroei (factor A, staat op je pensioenoverzicht) en dan heb je je jaarruimte lijfrentepremieaftrek in 2007.
Het hele jaarsalaris telt dus mee.

In het programma van de website is niet te zien wat er gebeurt. Je moet je Pensioengevend loon in 2006 invullen. Ik was dat jaar 2 maanden werkloos en heb 10 maanden gewerkt, waarvan 4 maanden bij een bedrijf waar ik pensioen opbouwde. Ik neem dus het jaarinkomen bij dat bedrijf als Pensioengevend loon in 2006 .
Verder moet je het Opbouwpercentage pensioen 2006(staat op het pensioenoverzicht) en de Betaalde pensioenpremies in 2006 invullen. Daar heb ik de in 4 maanden betaalde pensioenpremie voor ingevuld (overgenomen van mijn salarisstroken).

Uiteraard kom ik nu veel lager uit.

Welk bedrag moet ik aanhouden als extra lijfrentepremie die ik nog voor 1 april 2008 kan storten en nu aftrekken?
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Jaarruimte 2007 berekenen

Bericht door HJV »

Kun je op de valreep nog een extra aftrekpostje maken.
IK denk eerder dat jij je moet afvragen "heb ik wel een pensioen tekort" zo ja, heb je dan een lijfrentepolis afgesloten waar je iedere maand zelf aan betaalt, dat zal als eerste moeten zijn vastgesteld wil je een aftrekpost lijfrente in de aangifte aangeven.
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Jaarruimte 2007 berekenen

Bericht door Adviseur hypo »

boxje schreef:Beide werken met de cijfertjes van 2006.
Je telt je inkomen(s) uit 2006 op en trek Ôé¼ 10.900 wettelijke AOW-franchise 2007 af.
Resteert de Premiegrondslag 2007.
Daarna krijg ik verschillen.
In het aangifteprogramma neem je 17% van de premiegrondslag. Je trekt daar van af de uitkomst van 7,5 x pensioenaangroei (factor A, staat op je pensioenoverzicht) en dan heb je je jaarruimte lijfrentepremieaftrek in 2007.
Het hele jaarsalaris telt dus mee.
In het programma van de website is niet te zien wat er gebeurt. Je moet je Pensioengevend loon in 2006 invullen. Ik was dat jaar 2 maanden werkloos en heb 10 maanden gewerkt, waarvan 4 maanden bij een bedrijf waar ik pensioen opbouwde. Ik neem dus het jaarinkomen bij dat bedrijf als Pensioengevend loon in 2006 .
Verder moet je het Opbouwpercentage pensioen 2006(staat op het pensioenoverzicht) en de Betaalde pensioenpremies in 2006 invullen. Daar heb ik de in 4 maanden betaalde pensioenpremie voor ingevuld (overgenomen van mijn salarisstroken).
Welk bedrag moet ik aanhouden als extra lijfrentepremie die ik nog voor 1 april 2008 kan storten en nu aftrekken?
Je pensioengevend loon = je jaarsalaris (+ evt bijtelling auto) en niet alleen het loon waarbij je pensioen hebt opgebouwd. werking is dan ook hetzelfde
Plaats reactie