box 3 en bloot eigendom

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

boxje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 feb, 2008 4:28 pm

box 3 en bloot eigendom

Bericht door boxje »

Ik ben mede-erfgenaam van een nalatenschap waar de tweede echtgenoot van mijn overleden moeder het vruchtgebruik over heeft geërft. Er zijn drie erfgenamen: mijn broer en ik en de tweede echtgenoot van mijn moeder. Mijn vader was al eerder overleden, waarna mijn moder hertrouwde.
De nalatenschap bestaat uit een huis van Ôé¼ 300.000 waarop een hypotheek rust van Ôé¼ 150.000. Het huis staat op naam van mijn overleden moeder, nu van de erfgenamen, de hypotheek op naam van mijn moeder en haar man, nu van haar man.
Hoe je het bloot eigendom moet uitrekenen wordt duidelijk uitgelegd in een pdf bestand van de belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/download/1498.html

Volgens de notaris en de medewerker van de belastingtelefoon moet ik uitgaan van alleen het huis van Ôé¼ 300.000, dus het bloot eigendom over 1/3 deel daarvan (in ons geval 68% van Ôé¼ 100.000 = Ôé¼ 68.000)
Dan betaal ik dus 30% belasting over een fictief rendement van 4% van Ôé¼ 68.000 en dat is een veel hoger bedrag dan de Ôé¼ 50.000 ik uiteindelijk zou kunnen erven.

Wie weet hoe dit zit? Op de site van de belastingdienst kan ik niets vinden.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: box 3 en bloot eigendom

Bericht door rambagts »

Als je die 50.000 erft moet je eerst successierechten betalen en het deel dat overblijft komt jaarlijks terug in Box 3. Verschil valt dan toch mee?
boxje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 feb, 2008 4:28 pm

Re: box 3 en bloot eigendom

Bericht door boxje »

Hallo rambagt

De tweede echtgenoot moet nu alle successiebeasting over de nalatenschap al betaen. Daar heb ik dus niets mee te maken.
Ik heb het probleem in een brief voorgelegd aan de belastinginspecteur. Hopelijk krijg ik een beetje vlot antwoord.

Het is niet 'leuker' en zeker niet 'makkeijker'.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: box 3 en bloot eigendom

Bericht door HJV »

U en u broer hebben recht op een erfenis, welke later pas wordt verdeeld onder de erfgenamen.

Voor u is dit een onverdeelde boedel welke in box3 wordt aangegeven.box3 bezittingen, minus schulden

heffingsvrij vermogen per persoon 20014 (2007)
heffingsvrij vermogen per minderjarig kind 2674 (2007)

U dient voor de hoogte van bezit ook u bezit/schulden mee te nemen in box3
effectief wordt er boven het heffingsvrij vermogen 1,2% belast, wat neer komt op 12 over de 1000
Plaats reactie