koopsom AOV

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Gast

koopsom AOV

Bericht door Gast »

Hallo,

afgelopen jaar hebben we een huis gekocht. Bij de hypotheek hebben we ook een AOVerzekering afgesloten. Dit is gedaan met een koopsom.
Nu staat me vaag iets bij dat het mogelijk is om deze koopsom polis op te geven bijd e belastingaangifte als aftrekpost.

Wat zijn de voor- en nadelen als ik de koopsom opgeef als aftrekpost?

Alvast bedankt.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: koopsom AOV

Bericht door Steven »

Je mag de kosten aftrekken bij de aangifte onder kopje premie voor arbeidsongeschikheidsverzekeringen.

Voordeel: je krijgt je marginale tarief terug
Nadeel: de uitkering is belast

Per saldo is aftrekken altijd gunstiger.

PS: voor de 40% van de koopsom die je adviseur als provisie heeft opgestreken, mocht hij deze vraag best zelf beantwoorden
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: koopsom AOV

Bericht door Adviseur hypo »

Vraag je adviseur eerst even of ie aftrekbaar is (dat is nl niet altijd zo). Ik weet dat de postbank en Gema koopsom niet aftrekbaar zijn, terwijl je bij cardif, t@f, innofin etc kunt kiezen. als je hem nl niet aftrekt is de uitkering ook netto. Ik weet niet waar je adviseur mee heeft gerekend in de bepaling van het verzekerde bedrag
Harmpie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 07 mei, 2007 2:25 pm

Re: koopsom AOV

Bericht door Harmpie »

de koopsom is afgesloten bij de Fortis / interlloyd.
op het overzicht lees ik in ieder geval het volgende: "de koopsom is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting".

Adviseur heeft toen gemeld dat het aftrekbaar was en dat de uitkering in dat geval bruto is.

Nu wil ik dus weten wat voor ons het voordeligst is...

in ieder geval bedankt voor de eerste reactie(s)
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: koopsom AOV

Bericht door Steven »

Adviseur hypo schreef:Vraag je adviseur eerst even of ie aftrekbaar is (dat is nl niet altijd zo). Ik weet dat de postbank en Gema koopsom niet aftrekbaar zijn,
Premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn per definitie aftrekbaar. De variant die als inkomensverzekering wordt aangemerkt valt zelfs altijd in Box 1.

De volgende tekst komt letterlijk uit de consumentenbrochure van Gema:

"De premie voor het risico van arbeidsongeschiktheid kunt u in mindering brengen op uw inkomen
in box 1, waarin een eventuele schadeuitkering zal worden belast"

Alleen bij de zogenaamde de sommenverzekeringen heb je de keuze om de verzekering in Box 3 te zetten. Deze zijn echter schaars in de markt. Voordeel van een sommenverzekering is dat de uitkering niet getoetst wordt op het inkomen. De uitkering uit een inkomensverzekering mag namelijk niet (veel) hoger zijn dan het inkomen dat je verzekert. Bij zelfstandigen met een inkomen dat fluctueert over de jaren is dat een veel voorkomend probleem.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: koopsom AOV

Bericht door Steven »

Hoewel Postbank zelf aangeeft dat de premies voor de woonlastenbeschermer niet aftrekbaar is, heeft de belastingdienst het volgende standpunt:
Premies voor particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekeringen die u recht geven op periodieke uitkeringen bij invaliditeit, ziekte of ongeval, kunt u aftrekken. Het gaat om periodieke uitkeringen waarover u inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen verschuldigd bent. Bijvoorbeeld bij verzekeringen voor het opvullen van het WIA-gat (Wet werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen), het Anw-gat of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen die u hebt afgesloten als zelfstandige.

Het gaat niet om:

* premies waarmee uw werkgever rekening hield bij het inhouden van de loonheffing
* premies voor de verplichte verzekeringen Ziektewet en WIA
* premies voor verzekeringen die een bedrag ineens uitkeren, zoals kapitaalverzekeringen
* premies voor de Zorgverzekeringswet

Als de verzekering aan de voorwaarden voldoet, is de betaalde premie volledig aftrekbaar.
zie http://www.belastingdienst.nl/particuli ... ing-77.htm

Is er een fiscalist in de buurt die hier meer ook een licht over kan laten schijnen?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: koopsom AOV

Bericht door Cnorretje »

Op de polissen van Cardif staat aangegeven of het een premie betreft die fiscaal aftrekbaar is of niet.
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: koopsom AOV

Bericht door Adviseur hypo »

Harmpie schreef: Adviseur heeft toen gemeld dat het aftrekbaar was en dat de uitkering in dat geval bruto is.

Nu wil ik dus weten wat voor ons het voordeligst is...

in ieder geval bedankt voor de eerste reactie(s)
als ik het zo lees is er met bruto "gaten" rekening gehouden door je tp. In dat geval zou je de premie dus aftrekbaar moeten houden. Mij lijkt dat in de meeste gevallen sowieso het gunstigste omdat je dan in ieder geval je belastingteruggave hebt gehad, ook als je niet arbeidsongeschikt wordt...
Plaats reactie