Een nieuw huis kopen en je oude huis verhuren.

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Donna
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 03 feb, 2008 10:53 am

Een nieuw huis kopen en je oude huis verhuren.

Bericht door Donna »

Hallo,

Ik heb een aantal vragen en hopelijk kunnen jullie mij verder adviseren.
Ik woon 5 jaar in nieuwbouwappartement en heb mijn oog laten vallen op een bestaande eensgezinswoning. Op mijn appartement heb ik een overwaarde van ongeveer 20.000 euro.
Mijn broertje heeft woonruimte nodig, maar heeft een halfjaar contract en verdient niet zo veel. Hij kan dus geen woning kopen en ook wilt hij binnenkort weer studeren, waardoor hij tezijnertijd parttime gaat werken.

Weten jullie welke constructies mogelijk zijn om een andere duurdere woning te kopen, maar je koopappartement kan behouden om te verhuren aan een familielid? Of kan ik het huis aan hem verkopen en ik bijv.meeteken als borgsteller?
Mag je trouwens 2 koopwoningen op je naam hebben staan en hoe zit het met de belastingaftrek als je ook nog huurinkomsten verkrijgt.

Ik wacht de antwoorden af.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Een nieuw huis kopen en je oude huis verhuren.

Bericht door HJV »

Voor dat ik op de aspecten van de fiscus in ga, zal u eerst de zekerheid moeten hebben dat de hypotheekverstrekker, indien er nog een eigenwoningschuld rest u toestemming geeft om het huis aan te houden om deze te verhuren.
Donna
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 03 feb, 2008 10:53 am

Re: Een nieuw huis kopen en je oude huis verhuren.

Bericht door Donna »

Dank je wel HJV en Tukker voor jullie toelichting.
Het is dus moeilijker dan wel ingewikkelder dan gedacht.
Ik zal verder informeren bij in ieder geval de belastingdienst en enkele fin.adviseurs.

Nogmaals bedankt.
Plaats reactie