voorlopige teruggaaf wijzigen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

renwel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 nov, 2007 4:20 pm
Locatie: Enschede

voorlopige teruggaaf wijzigen

Bericht door renwel »

Hoi, wij hebben een woning gekocht en de overdracht daarvan is in april 2008. Ik heb al een eigen woning die ik te koop heb staan (maar levert nog niks op en duurt denk ik nog wel een hele tijd voordat ik hem verkocht heb). Dan begreep ik dat je de hypotheekrente nog maximaal 2 jaar mag aftrekken. Ik kreeg afgelopen week bericht over voorlopige teruggaaf 2008. Ik krijg dus eigenlijk vanaf april meer terug van de belasting (want 2 huizen). Is het verstandig om nu al een wijziging in te dienen (kosten aankoop huis e.d. zijn allemaal bekend), of is het beter nog te wachten? Ik twijfel.
renwel
Berichten: 9
Lid geworden op: do 15 nov, 2007 4:20 pm
Locatie: Enschede

Bericht door renwel »

hallo Tukker,

We hebben een combinatie leven/aflossingsvrije hypotheek kunnen krijgen met daarin opgenomen en stukje consumptief krediet (waarmee een oud doorlopend krediet afgelost moet worden). Ook nog binnen NHG normen dit alles. Het oude appartement in Enschede blijft voorlopig staan. We kunnen daarvan voorlopig nog wel even de kosten dragen. Het blijft ook in de verkoop staan. Mocht het aan het eind van het jaar niet verkocht zijn, dan schakelen we een vastgoedmaatschappij in. Het tekort kunnen we financieren d.m.v een nieuw doorlopend krediet (met onze twee inkomens en de toekomstige hypotheeklasten is het benodigde krediet ruim te krijgen). Hierna gaan we het dan weer versneld aflossen.

Er zijn nu in 5 maanden 2 kijkers geweest in mijn oude appertement hartje binnenstad, maar 2x naderhand afgewezen. Reden: te weinig lichtinval (kijkt uit op het noorden) en moeilijkheden met parkeren (binennstad he, je kunt geen auto gratis voor de deur parkeren). Je kunt voor 321 euro per jaar een vergunning aanvragen voor de Van Heek garage. Tja dat schrikt af. Bovendien heeft je bezoek dan nog geen (gratis) parkeerplek.

De prijs heb ik al laten zakken naar 149.000 euro, maar dat levert ook geen extra kijkers op. Er is trouwens een overdaad aan goedkopere te koop staande appartementen in Enschede. Slappe business!
dude
Berichten: 2
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 9:15 pm

Re: voorlopige teruggaaf wijzigen

Bericht door dude »

Ik heb een vraag over mijn voorlopige teruggave, ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Medio vorig jaar heb ik een nieuwe woning gekocht. Mijn oude woning verkocht eind vorig jaar. Mijn voorlopige teruggave van vorig jaar bleef dit jaar doorlopen omdat ik de voorlopige teruggave nog niet had gewijzigd. De oude teruggave is een stuk lager dan de nieuwe, met andere woorden ik heb enkele maanden te weinig teruggehad, geen probleem. Mijn nieuwe hypotheek (overwaarde, verbouwingen etc) was redelijk ingewikkeld en ik heb de teruggave pas gewijzigd nadat ik de aangifte heb ingediend dit jaar. Nu heb ik een bevestiging ontvangen van de voorlopige teruggave vandaar. Nu heb ik de bevestiging ontvangen waarin een som wordt gemaakt (het totaalbedrag van de aftrek voor 2008 klopt).
Recht op voorlopige teruggave A
Eerder verleende voorlopige teruggave B minus
Te ontvangen C

Ik ontvang tot nu toe bedragen gebaseerd op B. Er staat in de bevestiging dat het bedrag C in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald, daar waar ik er vanuit ging dat bedrag A zou worden betaald maandelijks (met de reeds betaalde bedragen afgetrokken uiteraard). Gaat dit nu goed op deze manier? Klopt het nu dat A wordt uitbetaald met aftrek van de reeds ontvangen bedragen gedeeld door 8 (aantal maanden nog in 2008)? Want zo staat het er niet eigenlijk.

Dank alvast voor de hulp!
dude
Berichten: 2
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 9:15 pm

Re: voorlopige teruggaaf wijzigen

Bericht door dude »

Dank voor je reactie. Ik zie dat net inderdaad en heb de vraag daarheen gekopieerd. Bedankt dat je de moeite neemt te reageren!
Plaats reactie