eigenwoningreserve 1e woning verhuren

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

dnogwat
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 25 aug, 2023 1:36 pm

eigenwoningreserve 1e woning verhuren

Bericht door dnogwat »

Wij hebben momenteel een 1e woning zonder hypotheek en willen een 2e woning kopen met hypotheek.

heeft het behouden van woning 1 invloed op de hypotheekrente aftrek van woning 2?

Op deze website van belastingsdienst lees ik dat eigenwoningreserve pas ontstaat wanneer een woning verkocht wordt. In ons geval wordt er geen woning verkocht.link

op deze website van belastingsdienst staat rekenvoorbeeld waarin ook staat dat het verkopen van woning 1 pas impact heeft op de hypotheekrente aftrek wanneer woning 1 verkocht is.link

Op deze website staat dat het verplaatsen van woning 1 van box 1 naar box 3 gezien wordt als "fictieve" vervreemding en er eigenwoningreserve ontstaat. link

De laatste website spreekt de website van de belastignsdienst dus tegen en zou er woningreserve kunnen ontstaan zonder dat er een woning wordt verkocht. Klopt dit?

Wat als ik mij niet uitschrijf over de oude woning. Kan dat? of heeft dat ook impact op de nieuwe hypotheek. Hoe kan deze onzin omzeild worden? Wat als ik woning 1 verkoop voor aankoop woning 2. en daarna woning 1 weer terug koop?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: eigenwoningreserve 1e woning verhuren

Bericht door SimpleMind »

Ja een bestaande eigen woning heeft altijd invloed:

Als je de oorspronkelijke woning als Eigen woning behoud kan de nieuwe woning geen eigen woning zijn en zal de hypotheekrente dus niet aftrekbaar zijn (los van de lagere maximale hypotheek en mogelijk hoge rente).

Als je de nieuwe woning gaat gebruiken als hoofdverblijf en Eigen woning zal de oude woning niet meer eigen woning zijn, en dan ontstaat er automatisch een eigen woning reserve. (Er is wel ‘overgangsregeling’ voor enkele jaren bij verkoop oude woning).

Als je op zoek bent naar uitsluitsel dan kun je de wetsartikelen lezen:

In Artikel 3.119aa. Eigenwoningreserve lid 4

Voor de toepassing van deze afdeling wordt onder verwerving onderscheidenlijk vervreemding van een eigen woning verstaan een gebeurtenis waardoor de woning ten aanzien van de belastingplichtige als een eigen woning wordt aangemerkt, onderscheidenlijk niet meer als zodanig wordt aangemerkt.


Hier staan ook de gehele regeling voor EWR en EWS. https://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/ ... kel3.119aa
Plaats reactie