Aftrek hypotheekrente via hypotheek van kind

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

@twin
Berichten: 1
Lid geworden op: do 23 mar, 2023 11:29 am

Aftrek hypotheekrente via hypotheek van kind

Bericht door @twin »

Goedendag,

Ik heb een vraag. 3 jaar geleden hebben mijn zus en partner hebben hun hypotheek verhoogd voor mijn ouders. Die hebben ermee hun huis gekocht, zodat ze hun spaargeld nog kunnen gebruiken om te leven. Zij konden door hun leeftijd zelf niet meer het gewenste bedrag lenen voor hun huis. Het verschuldigde bedrag aan mijn zus hebben ze ook op papier gezet, zodat het ook duidelijk is naar de andere kinderen.

Mijn ouders betalen de annuïtaire hypotheek en rente helemaal zelf.

Nu de vraag. Mogen ze de hypotheekrente zelf aftrekken/opgeven bij de belastingaangifte?
Basserr
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 22 mei, 2017 2:10 pm

Re: Aftrek hypotheekrente via hypotheek van kind

Bericht door Basserr »

De casus is me niet 100% duidelijk, maar dit is hoe ik hem begrijp:

Jouw zus en haar partner hebben het huis van je ouders gekocht, de volledige koopprijs aan je ouders betaald, de woning geleverd gekregen, en verhuren de woning nu aan je ouders voor een bedrag dat precies gelijk is aan hun hypotheeklasten.

Als dat klopt, hebben je ouders dus geen eigen woning meer, betalen zij ook geen (eigen) hypotheekrente meer en hebben ze dus geen recht op hypotheekrenteaftrek.

Als de feiten anders zijn, graag even verduidelijken :)
Plaats reactie