Aflossen tot welk bedrag (ivm afbouw wet Hillen)?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Wokki
Berichten: 7
Lid geworden op: za 08 jun, 2013 7:33 pm

Aflossen tot welk bedrag (ivm afbouw wet Hillen)?

Bericht door Wokki »

Dag,

momenteel heb ik een hypotheek met de volgende coördinaten:

-een looptijd van 3 jaar (einde 1/1/2026)
-opgebouwd uit bankspaargedeelte en aflossingsvrij gedeelte
-rentevaste periode is 1 jaar tegen 4,1% tot 1/2/2024, daarna verwacht ik dat de rente hoger zal zijn
-restschuld in de aflossingsvrije hypotheek momenteel €18.000,-

Mijn vraag: tot welk bedrag is het financieel gezien (woningforfait, te betalen rente en belastingaftrek) slim om af te lossen? Ik heb geld beschikbaar. Ik ben niet thuis in deze materie (dwz ik meen te snappen welke elementen een rol spelen, maar hoe ik moet berekenen is een andere vraag), vandaar dat ik hier de vraag stel of iemand bereid is even mee te kijken.

Vriendelijke groet, en bedankt bij voorbaat, Wokki
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Aflossen tot welk bedrag (ivm afbouw wet Hillen)?

Bericht door schakel »

Waarschijnlijk is aflossen van het bedrag het voordeligst.
De afbouw vanwege de wet Hillen is voor 2023 16,67%. Bij een woning met een WOZ-waarde van € 300.000 is de bijtelling inkomen 16,67% x EWF 0,35% (percentage 2023) van € 300.000 is € 175
Te betalen belasting over deze bijtelling inkomen: 36,93% (percentage 2023) x € 175 is € 64.

Stel rente op 5%: 5% x € 18.000 is € 900 aftrekbaar op het inkomen. Dat levert een belastingvoordeel op van 36,93% x € 900 is € 332
Plussen en minnend in dit voorbeeld: U betaalt € 64 voor de bijtelling inkomen / het belastingvoordeel is € 332 Uw nadeel is € 964 minus € 332 is € 632
N.B: lenen wordt weer duur!

De bijtelling vanwege de wet Hillen wordt in dit voorbeeld elk jaar ietsje hoger. Omdat uw lening maar een heel korte periode beslaat, is dit effect verwaarloosbaar.
N.B: het effect op de afbouw van de AHK is in deze berekening niet meegenomen. Ook de opbouw / afbouw van de AK niet. Bij een inkomen van € 37.697 bouwt deze korting op, boven dit inkomen bouwt de AK af.
Wokki
Berichten: 7
Lid geworden op: za 08 jun, 2013 7:33 pm

Re: Aflossen tot welk bedrag (ivm afbouw wet Hillen)?

Bericht door Wokki »

Dank je wel schakel voor deze berekening! Ik kan ermee verder. Vriendelijke groet, Wokki
Plaats reactie