Scheiding en overnemen helft vh huis door kind

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Vieux
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 mei, 2021 5:33 pm

Scheiding en overnemen helft vh huis door kind

Bericht door Vieux »

Dag allemaal,

Ik ben 59 jaar en aan het scheiden. Mijn (ex-)man en ik zijn beide eigenaren van een mooi vrijstaand huis met een redelijk grote tuin. Het huis is getaxeerd op € 510.000 en de WOZ waarde is € 440.000. Ik heb (vooralsnog) geen inkomen, maar wel wat spaargeld.

Mijn dochter wilt mij helpen om in de huidige woning te blijven door de helft van mijn ex te kopen tegen de helft vd WOZ waarde (€ 220.000). Ze denkt daar een aflossingsvrije hypotheek voor te kunnen krijgen. Ik zou in de woning blijven wonen. Als tegenprestatie zou ik iig de rente van haar hypotheek betalen. We hebben echter gelezen dat de fiscus 6% huur eist om niet beschouwd te worden als een schenking.

We weten niet goed hoe we dat moeten regelen. Een scenario is als volgt:

Door fiscus geëiste huur: 6% van 220.000
€ 13.200 p/j
Werkelijk huur € 625 p/m
€ 7.500 p/j
Verschil wordt door fiscus gezien als schenking, maar valt onder de vrijstelling
€ 5.700 p/j
Bijdrage dochter aan vaste lasten € 125 p/m
€ 1.500 p/j
In totaal aan dochter betaald € 500 p/m (=hypotheekrente)
€ 6.000 p/j

Voor ons gevoel doen we dan alles volgens de regels. Er is geen sprake van schenkingsbelasting en mijn dochter zal bij mijn overlijden geen erfbelasting over haar helft vh huis hoeven betalen. Klopt deze redenering?

Maar het is zo dat het huis ook als vakantieadres fungeert voor mijn dochter en haar gezin. Ze komen regelmatig logeren. De bovenverdieping werd voorheen gebruikt als kantoor, maar wordt nu eigenlijk alleen door mijn dochter gebruikt. Zou haar helft vh huis huis dan beschouwd kunnen worden als een tweede woning/vakantiewoning? Zou daardoor de huur van 6 % komen te vervallen?

Een andere vraag die we hebben is: haar helft van het huis zou mijn dochter niet van mij kopen, maar van mijn ex. Degene van wie ze koopt is een ander dan degene aan wie ze verhuurt. Zouden we daardoor niet vastzitten aan de 6% huur, maar vrij zijn een wat lagere huur af te spreken?

Alvast bedankt!!!