Bankspaar naar aflossingsvrij en eigenwoningforfait

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Stefan00
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 02 aug, 2019 10:50 am

Bankspaar naar aflossingsvrij en eigenwoningforfait

Bericht door Stefan00 »

Hi,

Vraag: wij zijn op zoek naar maximale vrijheid icm optimale belastingaftrek. Dit zijn de parameters:

- Woningwaarde: 600k (WOZ 450k)
- Belastbaar inkomen: 110k en 30k
- Bankspaarhypotheek: 175k sinds 2011, looptijd 20 jaar, spaarpot: 70k
- Huidige rente: 1,79%
- Maandelijke rentebetaling/inleg: 960 euro
- Beschikbaar kapitaal voor (mogelijke) extra aflossing: 50k

De renteperiode loopt binnenkort af, aanbod is opnieuw een 5-jaars rente, voor 1,23%. Met deze lage rente lijkt er nog nauwelijks voordeel van een bankspaarhypotheek.

Ik overweeg omzetting naar aflossingsvrij. Ik moet even checken of de ING daaraan mee werkt, maar ik zou niet weten waarom niet al zullen daar wel kosten aan zitten. En dat moet kunnen met behoud van renteaftrek meen ik. Daarmee verlaag ik de bruto maandelijkse lasten naar 107 euro, maar wordt er uiteraard niet meer afgelost. Met de extra aflossing wordt dat bedrag nog maar 56 euro...

Ook gezien de inperking van de Wet Hillen, wordt er wel eens gezegd dat het handig is een kleine schuld over te houden. Wie kan me helpen met de juiste berekening aangevuld met wat advies?

Dank!!
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Bankspaar naar aflossingsvrij en eigenwoningforfait

Bericht door Rense »

Op basis van de aangeleverde gegevens heb je een bijtelling van € 2.250,- (WOZ € 450.000,- x 0,5%).

Bij een rente van 1,23% betekent dat ook bij een hypotheek van € 175.000,- dat er geen hypotheekrenteaftrek is (jaarlast € 2.152,50).

De maandlast van € 179,38 is dan dus zowel de bruto als de netto maandlast.

De (netto) inleg zal door de lagere rente ook verder stijgen.

Het kan een keuze zijn om het opgebouwde bedrag vrij te laten vallen en daarmee de hypotheek te verlagen naar € 105.000,-.

Bij ING krijg je een rente van 1,23%. Het kan interessant zijn over te stappen naar een andere geldverstrekker.

De goedkoopste aanbieder heeft een rente van 1,00 procent bij dezelfde rentevaste duur.
Je kunt ook kiezen voor een andere aanbieder met een rente van 1,04% bij een rentevaste duur van 10 jaar.

De huidige inleg van circa € 700,- zal oplopen naar circa € 750,- (bij 1,23%).
Dat betekent dat de totale inleg in 10 jaar circa € 90.000,- zal bedragen.
Het rendement is dan dus circa € 15.000,- (€ 175.000,- - { € 70.000,- + € 90.000,-}).

De besparing bij nu aflossen bedraagt € 861,- per jaar (1,23% x € 70.000,-).
Dat betekent dus een totale besparing van € 8.610,-).

Het kan dus interessant zijn om de spaarpolis aan te houden.

Kortom mogelijkheden genoeg om je eens voor te laten lichten door een onafhankelijk adviseur.
Stefan00
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 02 aug, 2019 10:50 am

Re: Bankspaar naar aflossingsvrij en eigenwoningforfait

Bericht door Stefan00 »

Dank Rense, dit helpt.
Plaats reactie