Belastingaangifte na verkoop en koop

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Hendrik14
Berichten: 1
Lid geworden op: do 04 mar, 2021 2:38 pm

Belastingaangifte na verkoop en koop

Bericht door Hendrik14 »

Hopelijk kan iemand mij helpen, gegeven de volgende situatie:

- Vorig jaar hebben wij onze woning (annuiteitenhypotheek) met overwaarde verkocht (k.k.)
- Vorig jaar hebben wij onze nieuwe, duurdere woning gekocht (combi annuiteitenhypotheek + aflossingsvrije hypotheek) (k.k.)
- Wij hebben ~ 5 weken deze 2 woningen gehad en voor deze periode een overbruggingshypotheek gehad (afgelost)
- Van de overwaarde hebben wij in onze nieuwe woning o.a. de keuken, badkamer, zolder gerenoveerd (< 6 maanden na ingang hypotheek) en willen komende tijd nog een deel van de ontvangen overwaarde gebruiken voor buitenschilderwerk + vervangen platte daken
- Wij hebben geen bouwdepot

Vraag 1
Voor de belastingaangifte 2020 moet ik dus aangeven voor hoeveel geld onze vorige woning is verkocht: wat mij betreft is dat het verkoopbedrag minus de makelaars- en taxatiekosten. Verder hebben wij geen kosten gemaakt. Is dit een juiste redenering?


Vraag 2
Dan komt de vraag voor hoeveel geld wij de nieuwe woning hebben gekocht. Wat vul ik daar in?

1. Is dat de betaalde koopsom (zonder overdrachtsbelasting)?
2. Is dat de betaalde koopsom + aftrekbare posten?
3. Is dat de betaalde koopsom + aftrekbare posten minus de som van de overbruggingshypotheek?
4. Is dat de betaalde koopsom + aftrekbare posten minus de som van de overbruggingshypotheek + de kosten van de verbouwing die zijn betaald uit de overwaarde?


Vraag 3
Over welk bedrag is dit jaar rente-aftrek toegestaan?

Afgesproken koopsom nieuwe woning + aftrekbare posten + verbouwingskosten (zoals eerder uitgelegd) minus restant hypotheek vorige woning?

Alvast bedankt!
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Belastingaangifte na verkoop en koop

Bericht door Rense »

Met cijfers is deze vraag beter te beantwoorden.

Waarvoor is de woning verkocht, hoe hoog was de hypotheek, wanneer was deze ingegaan.

Wat was de koopsom van de nieuwe woning. Hoe hoog is de hypotheek (per leningsdeel), hoe hoog was de overbrugging.
Plaats reactie