Eigenwoningreserve (verminderen)

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

kaduna
Berichten: 1
Lid geworden op: do 04 mar, 2021 1:53 pm

Eigenwoningreserve (verminderen)

Bericht door kaduna »

Hi allemaal, ik heb een vraag over de eigenwoningreserve. Ik heb al het nodige research gedaan maar de bronnen lijken zich een beetje tegen te spreken.

In 2020 heb ik mijn huis verkocht met 75.000 euro overwaarde. Vervolgens heb ik een andere woning gekocht voor 380.000 met een hypotheek van 330.000. De 25.000 euro die over bleef, heb ik deels gebruikt voor een verbouwing (10.000, binnen 6 maanden) en 15.000 heb ik gebruikt voor dingen als inrichting e.d.

Als gevolg van de bijleenregeling geniet ik geen aftrek over de 15.000 euro die niet in het huis gestoken is.

Ik zou verwachten dat mijn eigenwoningreserve direct na verkoop 75.000 euro is. Ik heb 60.000 overwaarde in het huis gestoken en dus is mijn resterende eigenwoningreserve 15.000 euro na koop van de nieuwe woning.

Een aantal vragen:

- Klopt deze berekening, als ik mijn gegevens invoer in de bijleenregeling-tool van de BD kom ik op 0 euro eigenwoningreserve, maar daar wordt ook niet gevraagd hoeveel geld ik van de overwaarde in het nieuwe huis gestoken heb.
- Stel ik doe een verbouwing volgend jaar, voor 10.000 euro, mag ik dan mijn eigenwoningreserve verminderen met 10.000? Volgens de mevrouw van de belastingdienst niet, maar ik kreeg sterk het idee dat zij zich vergiste, omdat het niet binnen 6 maanden is, maar hoe ik het begrijp is die 6 maanden alleen een voorwaarde als je je eigenwoningschuld wilt verhogen (zoals ik dus doe met de 10.000 voor de verbouwing).
- De eigenwoningreserve is 3 jaar 'geldig'. Geldt dit alleen als je nog geen andere woning hebt gekocht? Stel ik zou over 5 jaar verhuizen, hoef ik dan geen rekening meer te houden met mijn eigenwoningreserve?