Huis ouder voor een deel of helemaal overnemen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Elvis10
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 28 feb, 2021 3:21 pm

Huis ouder voor een deel of helemaal overnemen

Bericht door Elvis10 »

Ik zou graag het huis van mijn vader voor een deel of helemaal willen overkopen, en een regeling zodat hij niet het huis op eet mocht hij wils onbekwaam worden.
Ik ben enigst kind en woon samen met mijn vader in een rijtjeshuis dat ongeveer Ôé¼300.000 waard is, met een hypotheek waar nog Ôé¼130.000 openstaat.
Mijn moeder is jaren geleden overleden en mijn vader begint op leeftijd te komen, om te voorkomen dat ik uit huis gezet wordt als er iets gebeurd met mijn vader, wil ik graag het huis voor een deel of helemaal overkopen.
Nu kan ik hier weinig informatie over vinden online, het is allemaal een beetje vaag.
Ik kan zelf ongeveer Ôé¼170.000 lenen, en over het kindsdeel van mijn moeder is al belasting betaald.
Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit moet aanpakken wat de opties zijn en welke de voordeligste.
Mvg Elvis
Laatst gewijzigd door Elvis10 op ma 01 mar, 2021 8:28 am, 2 keer totaal gewijzigd.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis ouder voor een deel of helemaal overnemen

Bericht door rambagts »

Bent u enigst kind of heeft u nog broers en zusters.

Als u enigst kind bent en ook de enige erfgenaam bij uw vaders onverhoopt overlijden dan erft u onder meer zijn huis.
(Uw erfenis bedraagt dan 300.000 minus 130.000 = 170.000). Aan erfbelasting gaat hier ongeveer 17.000 vanaf. U kunt dan gemakkelijk de hypotheek overnemen. Als het erfdeel van uw moeder nog in het huis zit en er al belasting daarover betaald is, dan is de te betalen erfbelasting minder dan 17.000 (tenzij u ook nog andere zaken of gelden erft).

Als u nog andere broers of zusters heeft dan adviseer ik u de mogelijkheden om de woning over te nemen eerst met hen en uw vader te bespreken en vraag dan vooral ook advies aan een notaris.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Huis ouder voor een deel of helemaal overnemen

Bericht door rambagts »

Ik vergat toe te voegen dat bij wilsonbekwaamheid er een bewindvoerder benoemd wordt. In veel gevallen is dat een eigen kind.
Plaats reactie