kangoeroewoning

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

misty79
Berichten: 3
Lid geworden op: za 06 feb, 2021 10:16 pm

kangoeroewoning

Bericht door misty79 »

In mijn zoektocht over het afhandelen van financiele plaatje van een kangoeroewoning kwam ik hier terecht.

Er is een kangoeroewoning gebouwd, met een gezamenlijke gang en daarvan uit een linkergedeelte (van ons) en een rechtergedeelte van de ouders. De verdiepingen zijn ook voor ons.
Wij (de kinderen) hebben een hypotheek genomen om het huis te bouwen, en de ouders hebben hun eigen gedeelte betaald qua muren, badkamer, keuken, kozijn enz.
Nu willen we een gebruiksvergoeding/huur vastleggen bij de notaris, zodat dat voor de belasting goed is geregeld en ze niet denken dat dat een schenking is. (die krijgen we waarschijnlijk jaarlijks apart gestort)

Ik kom er niet helemaal achter of we gebruik kunnen maken van de kamerverhuurvrijstelling omdat er wel een keuken in hun gedeelte zit, hoewel ze geen eigen opgang hebben en geen afsluitbare deur.

Anders las ik iets dat we het gedeelte wat hun bewonen niet mogen opgeven bij de belasting voor hypotheekrente aftrek, maar telt dat ook nog als er veel meer eigen geld in het huis zit dan dat we aan hypotheek hebben?

Heeft er iemand ervaring mee hoe we de gebruiksvergoeding kunnen vastleggen om te voorkomen dat er later problemen ontstaan doordat de belastingdienst denkt dat er schenking van kind naar ouders is door goedkoop wonen of een schenking van ouders naar kind door te duur wonen.

Tevens vroeg ik me af of ouders zelf nog gewoon abonnementen enz kunnen afsluiten (hun willen ziggo, wij alleen glasvezel) of dat ook problemen kan geven?

Alvast bedankt.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: kangoeroewoning

Bericht door schakel »

Met de kangoeroewoning heb ik als fiscalist en vanuit de familie ervaring. Onlangs heb ik hierover nog een item beantwoord (cornelis - 12 december j.l. - helaas van de kant van cornelis is op mijn reactie nooit gereageerd)
Bij u lijkt het niet heel ingewikkeld. U heeft de woning gekocht, in een deel van de woning wonen uw ouders. Er is sprake van 1 huisnummer / 1 adres.
U kunt zonder meer gebruik maken van de kamerverhuurvrijstelling. Waardoor u uw volledige hypotheekrente in aftrek kunt blijven nemen.
Een gebruikersbijeenkomst via de notaris lijkt me wat overdreven. Gewoon een huurcontract opstellen met daarin het maximale bedrag van de kamerverhuurvrijstelling als huur per jaar. Voor 2021 dus Ôé¼ 5668 : 12 is Ôé¼ 472,33 per maand. In het huurcontract vermelden dat dit jaarlijkse bedrag elk jaar aan de kamerverhuurvrijstelling wordt gelijkgesteld.

Het voordeel van de kamerverhuurvrijstelling en niet een hoger bedrag is dat u de volledige hypotheekrente in aftrek mag blijven nemen. De verhuuropbrengsten zijn bovendien belastingvrij. Hoeven niet in de aangifte opgenomen te worden.

1 punt vermeldt u waarbij af te vragen is of de gekozen route van aankoop wel handig is geweest. Uw ouders hebben een deel van de te bouwen woning bekostigd. Betekent dit dat zij mede-eigenaar zijn van de woning? Waarschijnlijk niet, maar hoe heeft u het dan geregeld? Een familiebanklening van de kant van uw ouders lijkt hier het aangewezen advies. Of is er gebruik gemaakt van de jubelton? Als uw ouders allerlei rekeningen hebben betaald kan er sprake zijn van een schenking.

Abonnementen kabel, abonnementen, verzekeringen zijn zaken die u regelt zoals u dat wenst. Zijn voor de belastingaangifte verder niet relevant.
misty79
Berichten: 3
Lid geworden op: za 06 feb, 2021 10:16 pm

Re: kangoeroewoning

Bericht door misty79 »

Bedankt voor de reactie.

Maakt het voor de kamerverhuurvrijstelling niet uit dat er een keuken in hun gedeelte zit?

Het deel wat de ouders hebben betaald, was voor hun eigen ruimte, dus hun badkamer, keuken, wijziging van kozijnen enz. Dit hebben ze betaald van de overwaarde van hun verkochte woning. Wij hadden niet het geld om ook hun ruimte te gaan inrichten.

En hoeft een huurcontract niet via de notaris te lopen? Ik heb me daar nog niet in verdiept. Maar komende dinsdag is er een afspraak bij de notaris.
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: kangoeroewoning

Bericht door schakel »

Het gaat erom op wiens naam de kangoeroewoning staat. Ik neem aan dat de woning alleen op uw naam is gekocht (met partner) Uw ouders bezitten geen eigendomsdeel. Hebben wel meebetaald aan de woning: inrichting, badkamer, keuken, kozijnen. Of dit verstandig is geweest kunt u met de notaris overleggen. Mijn voorlopige mening is dat de andere optie: hypothecaire familiebanklening van uw ouders aan u wellicht te verkiezen was geweest.

Voor het geheel zal het weinig uitmaken. Uw ouders huren een deel van de woning. Dit kan gewoon met een onderhandse huuroverkomst worden geregeld. Daar is de notaris niet voor nodig. Zolang u binnen de kamerverhuurvrijstelling blijft kunt u de volledige hypotheekrenteaftrek in aanmerking nemen. Of uw ouders een zelfstandige keuken, badkamer, een eigen afsluitbare voordeur e.d. hebben is hoogstens van belang als er bekeken wordt of uw ouders recht op huurtoeslag zouden hebben. Maar uit uw eerste bericht begrijp ik dat er geen afsluitbare deur is.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: kangoeroewoning

Bericht door M_1 »

De kamerverhuurvrijstelling is niet echt een probleem. Daarvoor is kort door de bocht het enige criterium dat je een deel van de woning verhuurt voor een maximaal bedrag (inclusief alle kosten). Ik denk dat in dit geval er eerder mogelijke problemen zijn met het betalen door je ouders van delen van jouw woning. Als zij een deel van jouw woning huren, dan betekent dat dat de kosten die zij hebben gemaakt niet voor h├║n woning was, maar voor jouw (te verhuren) woning. In feite een schenking aan jou, dus. En waarschijnlijk veel meer dan de schenkingsvrijstelling.
misty79
Berichten: 3
Lid geworden op: za 06 feb, 2021 10:16 pm

Re: kangoeroewoning

Bericht door misty79 »

Ok das jammer, ik had gehoopt dat iemand zelf mochten kiezen als ze zelf een duurdere/luxere badkamer/keuken wilden dan bv in een standaard huurwoning zou komen.
Optie is om dan daar nog een familielening van te maken of een officiele schenking.
De notaris had weinig nieuws te vertellen, maar heeft ons doorgestuurd naar een fiscalist, hopelijk kan die alles op een rijtje zetten.
Plaats reactie