Middelingsregeling

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ozzie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 19 jan, 2021 3:23 pm

Middelingsregeling

Bericht door Ozzie »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, fijn dat ik mee mag praten.

Ik wil jullie graag een vraag voorleggen.
Situatie is alsvolgt:
Getrouwd
Eigen huis (met helaas ook eigen hypotheek :D )
Voorheen fulltime baan, daarna in de WAO (vervroegde IVA) terechtgekomen en dit jaar recht op beeindigingsvergoeding.
Daarna alleen nog recht op WIA.
Partner heeft fulltime baan.

Op internet heb ik gelezen over de middelingsregeling. Misschien wordt dat in mijn situatie ook nog van toepassing. Maar ik heb er wel een paar vragen over:
- Telt het inkomen van je fiscale partner (mijn man) daar bij mee?
- En is het verstandig om hier bij de aangifte over 2020 al rekening mee te houden in de verdeling van de HRA?

Alvast bedankt voor het meedenken.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Middelingsregeling

Bericht door HJV »

Bedoeld u middeling over uw inkomen t.b.v Inkomstenbelasting?
Ozzie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 19 jan, 2021 3:23 pm

Re: Middelingsregeling

Bericht door Ozzie »

Inderdaad, de middeling over 3 aaneengesloten jaren.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Middelingsregeling

Bericht door HJV »

Dan dient u rekening te houden met bepalende voorwaarden, deze zijn te zien op de website van de belasting.
E├®n van de voorwaarden is, er geld een drempel, de eerste Ôé¼ 545 krijgt u niet terug

Voor de berekening kan u naar de volgende site gaan;
http://www.exceltekstenuitleg.nl/ > Gratis downloads > Belasting Middelen
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Middelingsregeling

Bericht door schakel »

Voor de middelingsregeling telt uitsluitend uw verzamelinkomen Box 1 (belastbaar inkomen) Dit is het inkomen minus de hypotheekrenteaftrek. Deze hypotheekrenteaftrek verdeelt u in uw gezamenlijke aangifte. Het deel dat aan u toebedeeld wordt vermindert uw belastbaar inkomen. Dit laatste inkomen, meestal bruto inkomen minus hypotheekrenteaftrek bepaalt uw inkomen Box 1 Het inkomen van uw partner is niet van belang.

Er zijn heel handige berekeningmodules om snel te bepalen of u in aanmerking komt voor de middelingsregeling. Hierbij tellen 3 aaneengesloten belastingjaren die definitief zijn vastgesteld. Dat zou dus 2017, 2018 en 2019 kunnen zijn. Als de aangifte 2020 definitief is, mogelijk reeds dit najaar, en middeling over het tijdvak 2017 - 2019 niets of weinig oplevert, kunt u ook wachten en t.z.t. kijken of het tijdvak 2018 - 2020 voordeliger is. In elk geval kunt u de middelingsregeling nog toepassen tot 3 jaar na definitieve vaststelling van het laatste belastingjaar (+ 6weken bezwaartermijn) Op dit moment komen dus sowieso de belastingjaren 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 in aanmerking voor het onderzoeken. Tijdvakken derhalve: 2015-2017, 2016-2018, 2017-2019

Een handige (gratis) berekeningsmodule geeft: https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... -box1.html Hierbij even naar beneden scrollen. U hoeft alleen de 3 gekozen belastingjaren in te vullen in de module. Plus uw geboortejaar.
Als er teruggave mogelijk is kunt u het verzoek om middeling inkomstenbelasting invullen en opsturen naar uw belastingkantoor. U hoeft alleen maar de 3 middelingsjaren op te sturen! Voorheen moest een berekening worden meegestuurd, maar dat is allang verleden tijd. De Belastingdienst kijkt of u inderdaad in aanmerking komt voor middeling over de 3 door u gekozen jaren. Zie: https://download.belastingdienst.nl/bel ... 2z2fol.pdf
Ozzie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 19 jan, 2021 3:23 pm

Re: Middelingsregeling

Bericht door Ozzie »

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik zou hier nog iets over willen vragen:
Deze hypotheekrenteaftrek verdeelt u in uw gezamenlijke aangifte. Het deel dat aan u toebedeeld wordt vermindert uw belastbaar inkomen. Dit laatste inkomen, meestal bruto inkomen minus hypotheekrenteaftrek bepaalt uw inkomen Box 1
Het deel dat aan mij toebedeeld wordt...... dat heb ik toch zelf deels in de hand door met het bedrag te schuiven?
Dat was eigenlijk ook de kern van mijn vraag. Heeft het nut om daar mee te schuiven (door een groter of kleiner deel aan mijn partner toe te bedelen)?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Middelingsregeling

Bericht door schakel »

U moet hoofd- en bijzaken goed scheiden. Hoofzaak is de gezamenlijke teruggave. Door te schuiven met de hypotheekrenteaftrek kunt u zien wat de voordeligste verdeling is. Aftrek op het hoogste inkomen is een algemeen principe. Maar het kan zijn dat de gezamenlijke teruggave gelijk blijft bij wisselende bedragen in het verdeelscherm. Dat zou betekenen dat het inkomen van uw vrouw en uw inkomen (voor een deel) gelijk belast worden. M.a.w.: aftrek vindt plaats in dezelfde belastingschijf. (grote kans)

De bijzaak is bij u de middelingsregeling. Allereerst: gaat u eerst eens uitproberen via de berekeningstool of teruggave via middeling ├╝berhaupt mogelijk is. Want een goede kans dat al het gereken niets oplevert, ongeacht de verdeling van de hypotheekrenteaftrek.

Bijzaak dus: u experimenteert met verschillende verdelingen van de hypotheekrenteaftrek. Uw (verzamel)inkomen wisselt naar wat lager of wat hoger. De diverse inkomensuitkomsten zijn steeds een enkele duizend lager of hoger. De verschillende verzamelinkomens vult u in in de middelingstool. Samen met de 2 andere jaren. Zo kunt u bepalen welke verdeling het gunstigst is.
Maar eerst bekijken of de middelingsregeling wat op kan leveren!
Plaats reactie