inwonen ouders

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Corine86
Berichten: 1
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 4:15 pm

inwonen ouders

Bericht door Corine86 »

Hallo allemaal,

Tijdens mijn zoektocht naar antwoorden op mijn vragen kwam ik dit forum tegen, super fijn!!

Hier onze situatie;

Wij (stel met koopwoning) willen een woning kopen met genoeg ruimte om mijn ouders in te laten wonen.

We hebben nu een huis gezien van 399.000 waarbij onze wensen uitvoerbaar zijn.
Zelf kunnen wij 375.000 ophoesten.
Wij zouden dan 100.000 van mijn ouders lenen om zo de aankoop en verbouwing van het huis te kunnen doen.

mijn ouders moeten huur betalen om in te mogen wonen, toch?
Zij krijgen ongeveer de helft van de beneden verdieping wat komt op ca 80m2. Zij willen daarin woonkamer, keuken, badkamer, toilet en 2-3 slaapkamers.
Is het reëel dat wij 470,- huur vragen om zo onder de kamerhuurvrijstelling te kunnen blijven?
Zo niet, wat is dan een reëel bedrag? En hoeveel belasting gaan wij daar dan over betalen?


Wij zouden dan de 100.000 lenen tegen 2% rente. En zo dus ook ongeveer 470,- (rente en aflossing) aan hun moeten betalen elke maand.
Wat er dus voor beide partijen op neerkomt dat ze geen extra kosten hoeven te maken, alleen de moeite van het maandelijks overschrijven van 470,- over en weer.

ik heb namelijk nog 6 broers/zussen dus we willen de verdeling wel eerlijk houden zodat later als pa/ma zijn overleden er geen gezeur komt met het geld van de erfenis.
Wij willen dan namelijk in de woning kunnen blijven wonen
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: inwonen ouders

Bericht door schakel »

Een belastingklant van mij zit in dezelfde situatie: een deel van de eigen woning wordt verhuurd aan een familielid (zijn vader) Dit familielid (bij u uw ouders) betaalt Ôé¼ 458,83 per maand (kamerverhuurvrijstelling 2020 ad Ôé¼ 5506 : 12) In het huurcontract is opgenomen dat de jaarlijkse huur het maximum van de kamerverhuurvrijstelling is : 12. Voor 2021 is het maximum bedrag kamerverhuurvrijstelling Ôé¼ 5668
Het familielid (uw ouders) leent via de familiebankconstructie een substantieel bedrag aan de eigenaar van de woning, dat bent u. Uw ouders hoeven over de huuropbrengsten geen belasting te betalen. De familiebanklening is voor hen immers een vordering in Box 3.

Het mooie van deze legale constructie voor u is dat de betaalde rentebedragen aan de bank + de betaalde rente aan uw ouders voor u volledig aftrekbaar zijn. Het verplichte aflossingsbedrag per jaar is natuurlijk niet aftrekbaar. Als u nu al een hypothecaire lening zou hebben van v├│├│r 2013 kan deze (aflossingsvrije) lening aflossingsvrij meegenomen worden in de nieuwe lening.

Niet vergeten dat in de belastingaangifte van uw ouders de familiebanklening door hen opgegeven moet worden als vordering in Box 3.
U spreekt erover dat de betaalde huur over en weer wordt betaald. Bedoelt u hiermee dat de betaalde huur weer wordt teruggestort (in een aparte geldhandeling)?
Dat is zeker niet verplicht, maar wel mogelijk. Aan te raden is om deze terugschenking als belastingvrije jaarlijkse of halfjaarlijkse schenking ouder-kind over te maken. Deze terugschenking heeft morele haken en ogen. Omdat er 6 broers/zusters zijn zou dan jaarlijks ieder van de broers/zussen deze schenking ook moeten krijgen. Niet wettelijk verplicht, maar toch .... In een testament kunnen natuurlijk ook dit soort zaken worden geregeld.
Plaats reactie