Starters vrijstelling overdrachtsbelasting

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

egbert-jan
Berichten: 4
Lid geworden op: di 10 nov, 2020 1:30 pm

Starters vrijstelling overdrachtsbelasting

Bericht door egbert-jan »

Mijn vriendin en ik zijn aanstaande een huis te kopen. Ik ben 33 jaar oud, mijn vriendin 36. Hierdoor kan alleen ik gebruik maken van de vrijstelling overdrachtsbelasting. We zijn nog niet getrouwd en hebben niks qua samenlevingscontract of iets dergelijks geregeld. Is het mogelijk dat we in januari samen tekenen voor de hypotheek maar dat ik volledig eigenaar wordt? Zodoende een volledige vrijstelling van de overdrachtsbelasting te krijgen. En om vervolgens te gaan trouwen in gemeenschap van goederen en zij ook dus automatisch voor de helft eigenaar wordt?

Deze constructie zou ons een hoop geld besparen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Starters vrijstelling overdrachtsbelasting

Bericht door rambagts »

Dit is meer een vraag voor de notaris want er zitten mogelijk wat haken en ogen aan deze constructie.
Hebben jullie naast bezittingen ook nog (studie)schulden?
egbert-jan
Berichten: 4
Lid geworden op: di 10 nov, 2020 1:30 pm

Re: Starters vrijstelling overdrachtsbelasting

Bericht door egbert-jan »

Dank voor uw reactie. Wij hebben nog een kleine studieschuld (<Ôé¼10.000,-). Ik zal deze constructie zeker nog toetsen bij een notaris maar ik dacht ik doe alvast wat vooronderzoek. Ik vermoed al wel dat de bank een minimale eigendom gaat eisen van 1% van het huis aangezien ze anders niet mag mee tekenen voor de hypotheek. Maar 2% overdrachtsbelasting over 1% eigendom is nog wel op te brengen :D

Iemand nog gedachtes over deze constructie?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Starters vrijstelling overdrachtsbelasting

Bericht door Rense »

Wanneer zijn jullie van plan de woning aan te kopen (datum passeren bij de notaris) en wat is de koopsom?
egbert-jan
Berichten: 4
Lid geworden op: di 10 nov, 2020 1:30 pm

Re: Starters vrijstelling overdrachtsbelasting

Bericht door egbert-jan »

Als deze constructie mogelijk blijkt dan laten we hem in januari 2021 passeren. De koopprijs is Ôé¼200.000,-.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Starters vrijstelling overdrachtsbelasting

Bericht door rambagts »

Met de door jou gekozen constructie (99-1%) bespaar je eenmalig bijna 2000 euro. Ik kan niet beoordelen of er nog nadelen kleven aan de gemeenschap van goederen waarbij alle bezittingen en schulden 50-50 verdeeld gaan worden.
egbert-jan
Berichten: 4
Lid geworden op: di 10 nov, 2020 1:30 pm

Re: Starters vrijstelling overdrachtsbelasting

Bericht door egbert-jan »

@ rambagts. Dat is wel de moeite waard toch? Moet Jan Modaal toch bijna een maand voor werken.

@ Tukker: Ik heb hier nog geen hypotheekadviseur over gesproken maar ik zal het zeker voorleggen aan de notaris welke de akte van levering gaat opstellen en eventueel ook nog aan een juristen kantoor. Mijn reden is uiteraard om ons wat geld te besparen.
Plaats reactie