Is "restschuld" verstandig?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

HDA
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 04 sep, 2020 7:47 pm

Is "restschuld" verstandig?

Bericht door HDA »

Ik ben leek. Dat even ter verdediging :D .

Over ca. 3,5 jaar zit mijn hypotheek er op. Maar wat dan? Ik hoor geluiden dat ik het beste de hele hypotheek kan aflossen, maar dan hoor ik van anderen weer dat het beter is een bedrag open te laten staan.

Als ik aflos is het duidelijk, geen hypotheek(kosten) meer.
Als ik niet aflos zal ik toch weer een hypotheek af moeten sluiten. Wat ik begrepen heb is dat logischerwijs dan een hypotheek waarbij ik aflos. De schuld zal dan uiteindelijk toch verdwijnen. Of is dit te kort door de bocht?

Info:

Ik heb een (kleine) spaarhypotheek, het bedrag is dus gegarandeerd en de hypotheek kan afgelost worden.
Ik hoef niet af te lossen omdat er geen koppeling is met de hypotheek/huis.

Mijn vraag is nu, welke "stroming" heeft gelijk?

Bij voorbaat dank voor de hulp
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Is "restschuld" verstandig?

Bericht door SimpleMind »

Aflossen of niet is een hele persoonlijke keuze en er is niet perse een goed of fout. Aflossen betekent geen/lage lasten. Niet aflossen betekent dat je het geld niet in de stenen hebt zitten en dus vrij kunt besteden.
De keuze wordt door vele factoren beinvloed. Je persoonlijke gevoel is een hele balangrijke maar de keuze wordt ook ingegeven door zaken als hoogte inkomen, hoogte WOZ waarde, hoogte hypotheek, pensioenvooruitzichten, studerende kinderen, etc...

Dan het aflossen van de spaarhypotheek. Je geeft aan dat deze niet gekoppeld is met hypotheek/huis. Wat bedoel je hier precies mee? Is de polis niet verpand? En is er niet afgesproken met de geldverstrekker dat deze wordt gebruikt voor aflossing? Of is het ook een box 3 verzekering en ben je ook fiscaal vrij om deze naar eigen inzicht te gebruiken? Dit kan nogal uitmaken voor het inzetten van de polis....
HDA
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 04 sep, 2020 7:47 pm

Re: Is "restschuld" verstandig?

Bericht door HDA »

Hartelijk dank voor de reactie.

Het gaat mij eigenlijk, en dat heb ik niet goed omschreven, om wat fiscaal het gunstigste is.

Om de vragen te beantwoorden:

Ik ben van de oude stempel en gevoelsmatig zou ik het liefst aflossen. Maar als dat betekent dat ik meer belasting betaal omdat er geen hypotheekschuld meer is kan ik daar misschien beter van afzien.
Ik heb geen inkomen en de waarde van het huis is ca. Ôé¼ 300.000,--. De hypotheek is iets minder dan Ôé¼ 45.000,--. De pensioenvooruitzichten zijn eigenlijk heel goed. Ik heb nu geen inkomen, als ik AOW krijg ga ik er dik op vooruit. Studerende kinderen zijn eventueel pas over ca. 15 jaar aan de orde. Over ongeveer 7 jaar komt er ca. Ôé¼ 80.000,-- aan kapitaal- en lijfrenteverzekeringen vrij.

Klopt, de hypotheekverstrekker heeft bevestigd dat ik de polis kan gebruiken voor aflossing van de hypotheek, maar dat is niet verplicht. Het bedrag van de polis valt bij uitkering onder de vrijstelling als ik het allemaal goed begrepen heb.

Het is niet zo dat we, en dat klinkt misschien arrogant, echt op het bedrag van die polis zitten te wachten. We hebben het financieel goed. Geen schulden. Dat moet ik wel even toelichten. We hebben nog wel een kleine hypotheek in Duitsland. We bezitten daar een voormalige boerderij. Het was destijds de vraag of we die "zo" zouden kopen of een hypotheek zouden afsluiten. Vanwege de zeer lage hypotheekrente, en het feit dat ik op uitgeleend geld 10% rente ontvang, hebben we voor een Duitse hypotheek gekozen. De kosten van de Nederlandse- en Duitse hypotheek samen zijn minder dan de huur van een sociale huurwoning.

Ik zou gewoon graag willen weten wat fiscaal gezien het verschil is tussen aflossen, dus geen hypotheek meer, en opnieuw een hypotheek afsluiten voor iets minder dan Ôé¼ 45.000,--.
Plaats reactie