Een huis kopen om te verhuren

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Pandvoorverhuur
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 jul, 2020 8:46 pm

Een huis kopen om te verhuren

Bericht door Pandvoorverhuur »

Goedenavond,

Voordat ik mijn vraag stel, kan ik hier terecht met een vraag over een huis kopen om te verhuren en hoe ik dit belastingtechnisch het beste kan aanpakken?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Een huis kopen om te verhuren

Bericht door schakel »

Ja hoor, standaard situatie.
Pandvoorverhuur
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 jul, 2020 8:46 pm

Re: Een huis kopen om te verhuren

Bericht door Pandvoorverhuur »

Volgens mij niet echt iets standaards. Ik lees eigenlijk weinig over zo'n situatie.Ik ben van plan een oud bedrijfspand in een centrum te kopen, hier heb ik tot een paar jaar geleden gewerkt. En de huidige eigenaar gaat met pensioen. Op dit moment is het hele pand bedrijfspand, op de bovenverdieping heeft ooit een woonbestemming gezeten. En deze woonbestemming voor de bovenverdieping zit er alweer op. Dit was makkelijk te regelen via de gemeente. De beneden verdieping kunnen we pas aanvragen op het moment dat ik het pand op naam heb. Want de huidige eigenaar wil dit niet doen. Nu heb ik en mijn zwagers veel ervaring met eigen huizen verbouwen, maar hier zit mijn probleem. Hoe kan je het beste dat zelf gaan verbouwen zodat je zo weinig mogelijk belasting hoeft je betalen?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Een huis kopen om te verhuren

Bericht door schakel »

De verbouwingskosten zijn investeringskosten. Niet aftrekbaar.
De inkomsten tzt uit verhuur zijn onbelast.
HOE u gaat verhuren, huurcontracten opstellen e.d.: dat is een zaak waarbij u advies zal moeten aanvragen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Een huis kopen om te verhuren

Bericht door rambagts »

Houd er ook rekening mee dat de overdrachtsbelasting voor bedrijfspanden 6% is. Bij woonhuizen 2%. Als huidige eigenaar nieuwe woonbestemming kan regelen voor de overdracht zou je misschien 4% minder belasting hoeven te betalen. Vraag ook eens advies aan een notaris.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Een huis kopen om te verhuren

Bericht door Rense »

schakel schreef:De verbouwingskosten zijn investeringskosten. Niet aftrekbaar.
De inkomsten tzt uit verhuur zijn onbelast.
HOE u gaat verhuren, huurcontracten opstellen e.d.: dat is een zaak waarbij u advies zal moeten aanvragen.
Of de huurinkomsten belastingvrij is kun je niet met zekerheid zeggen. Dit is mede afhankelijk van het aantal appartementen. Hamvraag of er sprake is van normaal vermogensbeheer. Hoe meer je zelf doet hoe groter de kans dat de fiscus het als een box 1 inkomen ziet en je dus wel inkomstenbelasting verschuldigd bent. Laat je daarom vooraf goed informeren door een fiscalist.
Plaats reactie