Huis overkopen van vader/de helft overkopen?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

lietie123
Berichten: 1
Lid geworden op: di 26 mei, 2020 2:02 pm

Huis overkopen van vader/de helft overkopen?

Bericht door lietie123 »

Hi lui,

Ik hoop dat iemand mij hier kan adviseren of tips heeft. Ik ben aan het kijken om mijn vaders appartement (deels) over te kopen.
Ik woon er al en betaal hem nu maandelijks huur.

Ik zou het (correct me if i'm wrong) moeten overkopen voor de WOZ-waarde wat nu ongeveer 4 ton is.
Bij een lagere verkoopprijs wordt het verschil tussen WOZ-waarde en verkoopprijs als schenking gezien en daar moet belasting over betaald worden wat we graag willen proberen te voorkomen.
Nu kan mijn vader natuurlijk eenmalig belastingsvrij een ton schenken. Echter is dat geen optie i.v.m. niet fair t.o.v. van mijn broers.

Ik kan zelf maximaal 2 ton aan hypotheek krijgen in mijn eentje (obv gemakkelijke online calculators) en dus zou ik het appartement nooit kunnen kopen (met of zonder schenking van een ton).

Nu ben ik aan het kijken naar opties om te kijken of we ieder voor de helft eigenaar kunnen worden.
Online vind ik vooral informatie over wanneer partners bij elkaar willen inkopen, maar helaas weinig over andere situaties waarbij bv maar 1 partij in het huis woont en het dus van de andere partij huurt.

Mijn vraag nu is, heeft er iemand hier ervaring mee? Hoe hebben jullie dat geregeld met bv hypotheek betalen voor de ene helft, maar ook nog huur voor de ander? Hoe zit dat belastingtechnisch?

Ik realiseer me dat ik hier natuurlijk sowieso professionals bij moet inschakelen, maar alvast wat informatie van te voren (als dat er is) kan natuurlijk geen kwaad.

Dank alvast voor de reacties.