2e woning

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

db81
Berichten: 15
Lid geworden op: do 28 jun, 2018 11:31 pm

2e woning

Bericht door db81 »

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie advies willen over het mijn woningen.

Ik heb in 2006 een woning gekocht met een beleggershypotheek. In 2010 hebben wij samen een tweede woning gekocht waar we nu nog steeds wonen.De eerste woning verhuur ik tot n toe.

Op de eerste woning is nog een hypotheek van 100.000 euro. Op mijn huidige woonadres is er een hypotheek van 297.000 euro (banksparen en 100.000 aflossingsvrij).

Nou overweeg ik mijn 1e woning te verkopen voor 200.000.

kan ik met overwaarde in mijn huidige hypotheek aflossen? Of welke mogelijkheden zijn er nog meer?

alvast dank.
QAF
Berichten: 57
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 9:41 am

Re: 2e woning

Bericht door QAF »

Even wat meer duidelijkheid nodig: heb je de beleggingshypotheek nu nog steeds, of is dat al omgezet in bijvoorbeeld banksparen of aflossingsvrij?

Gezien de beurzen de afgelopen maand behoorlijk zijn ingestort, lijkt me dit geen ideaal moment de beleggingshypotheek te beëindigen.

Als ik het goed begrijp zit er nog een schuld op de 1e woning van 100K en is de verwachte verkoopopbrengst 200K. Oftewel er blijft 100K over, en dit zou je willen aflossen op de hypotheek van je 2e (huidige) huis. Klopt dit? Indien dat zo is, dan is dat heel erg afhankelijk van het product dat je hebt. Er zijn aanbieders die onbeperkt aflossen uit eigen middelen, wat dit is, toestaan (bijv. Florius en Obvion, maar ook afhankelijk van het product dat je hebt). Andere aanbieders staan meestal 10-20% van de oorspronkelijke hypotheekschuld per kalanderjaar toe zonder boete. Belangrijk is sowieso om op je aflossingsvrije deel af te lossen, niet op je bankspaarhypotheek. Maar, voordat je gaat aflossen op je aflossingsvrije hypotheek zou ik eerst overwegen of extra inleggen op de gekoppelde spaarrekening en desnoods inkorten van de looptijd van de bankspaarhypotheek niet veel interessanter is. Ik vermoed namelijk van wel, al zal je daar niet binnen 1 jaar die 100K mee weggewerkt krijgen, dus een combinatie is wellicht wenselijk.

Wat verder wellicht nog van belang is om rekening te houden met een onverhoopte relatiebreuk. Is de overwaarde uit jouw huis dan voor de helft voor je partner (aangezien dat dan in jullie huis is gestopt), of blijft dat van jou? Daarvoor kan je bij een notaris afspraken op papier laten zetten.

Verder is er met de huidige informatie weinig concreets over te zeggen.
db81
Berichten: 15
Lid geworden op: do 28 jun, 2018 11:31 pm

Re: 2e woning

Bericht door db81 »

Dank voor je reactie.

Ik heb de beleggingshypotheek nog steeds. Ik leg 50 euro per maand in en mijn kapitaal zit rond de 12.000. Ik houd deze vorm van de hypotheek ook gewoon en los zelf af.

Als ik het goed begrijp zit er nog een schuld op de 1e woning van 100K en is de verwachte verkoopopbrengst 200K. Oftewel er blijft 100K over, en dit zou je willen aflossen op de hypotheek van je 2e (huidige) huis. Klopt dit?
. Yes dit klopt helemaal.

Ik mag op mijn huidige hypotheek 20 % aflossen per jaar dat zou neerkomen op 60K.

Indien dat zo is, dan is dat heel erg afhankelijk van het product dat je hebt. Er zijn aanbieders die onbeperkt aflossen uit eigen middelen, wat dit is, toestaan (bijv. Florius en Obvion, maar ook afhankelijk van het product dat je hebt). Andere aanbieders staan meestal 10-20% van de oorspronkelijke hypotheekschuld per kalanderjaar toe zonder boete.
Belangrijk is sowieso om op je aflossingsvrije deel af te lossen, niet op je bankspaarhypotheek.
Ook dit was mij al helder, maar dank voor de extra tip.
Maar, voordat je gaat aflossen op je aflossingsvrije hypotheek zou ik eerst overwegen of extra inleggen op de gekoppelde spaarrekening en desnoods inkorten van de looptijd van de bankspaarhypotheek niet veel interessanter is. Ik vermoed namelijk van wel, al zal je daar niet binnen 1 jaar die 100K mee weggewerkt krijgen, dus een combinatie is wellicht wenselijk.
. Dit is nog een nieuw voor me. hier moet ik mij in vediepene.


Welke info wil je nog?

Dank voor je hulp.
Plaats reactie