Resterende looptijd bestaande hypotheek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

hypothekie
Berichten: 1
Lid geworden op: do 05 mar, 2020 9:08 pm

Resterende looptijd bestaande hypotheek

Bericht door hypothekie »

Hoi,

Op zoek naar antwoorden, kwam ik op dit forum terecht.
We hebben laatst een hypotheekadvies gekregen, en daar werd ons iets toegelicht wat ik toch even dubbel wil checken.

Situatie (voorbeeld):
- Ik koop 01-01-2015 een huis, hypotheek 200.000 euro, 30 jaar annuitair.
- In de eerste vijf jaar bouw ik 20.000 euro overwaarde op.
- Ik los in die vijf jaar 10000 euro af.
- Ik wil per 01-01-2020 verhuizen naar een groter huis.Totale kosten nieuwe huis 300.000 euro.
- Ik moet dus 300.000 - 220.000 (verkoop woning) - 10.000 (afgelost) = 70000 extra lenen.

Ik verwacht dat dit dan gebeurd:
- Mijn huis verkoop ik voor 220.000 euro.
- Mijn hypotheek is nog 190.000 euro (had 10k afgelost), die los ik af met het geld waar ik het huis voor verkoop.
- Ik heb dan 30.000 "in mijn zak".
- Nieuwe huis kost 300.000 euro, dus ik moet 270.000 euro lenen.
- Ik sluit een nieuwe hypotheek af voor 270.000, voor opnieuw 30 jaar, tegen de nieuwe tegenwoordige gunstige rentes.

Wat mijn adviseur verteld wat ik moet doen:
- Ik mag niet een nieuwe hypotheek nemen van 270.000 en dat bedrag in 30 jaar aflossen.
Wat ik moet doen, om mijn hypotheekrenteaftrek te behouden:
- Ik moet een hypotheek van de originele resterende looptijd van 25 jaar van de "oude hypotheekschuld" afsluiten van dus 190.000 euro.
- Daarnaast kan ik voor de resterende 80.000 w├®l een hypotheek nemen van 30 jaar.

Klopt dat wel? Hierdoor wordt mijn maandelijkse hypotheekbedrag de eerste 25 jaar veel hoger, waardoor ik dus minder kan lenen.
Voordeel is natuurlijk wel dat ik de laatste 5 jaar veel minder aan hypotheek betaal, maar dat wil ik helemaal niet. Ik ben nog jong, en over 30 jaar hoop ik nog gewoon fulltime te werken.

Je zou toch zeggen "Ik verkoop mijn huis, heb dan 220.000 in mijn zak zitten, daarmee los ik de huidige hypotheek in 1x af (dus binnen 30 jaar), en begin dan een nieuwe hypotheek, die ik weer in 30 jaar kan aflossen?".

Hoor graag wat jullie mening hier over is!

Groeten
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Resterende looptijd bestaande hypotheek

Bericht door M_1 »

Je adviseur heeft gelijk. De eerste hypotheek moet op zijn laatst in 30 jaar annuïtair zijn afgelost, ook als je gaat verhuizen en naar een andere geldverstrekker/rentetarief gaat. Het is nu juist het idee van de nieuwe regelgeving dat je niet tot in het oneindige rente kunt blijven aftrekken en maximale schulden kunt maken, maar dat je in principe na 30 jaar klaar bent. Tenzij je een andere, duurdere woning gaat kopen.
Laatst gewijzigd door M_1 op do 05 mar, 2020 9:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Resterende looptijd bestaande hypotheek

Bericht door HJV »

hypothekie schreef:Hoi,

Op zoek naar antwoorden, kwam ik op dit forum terecht.
We hebben laatst een hypotheekadvies gekregen, en daar werd ons iets toegelicht wat ik toch even dubbel wil checken.

Situatie (voorbeeld):
- Ik koop 01-01-2015 een huis, hypotheek 200.000 euro, 30 jaar annuitair.
- In de eerste vijf jaar bouw ik 20.000 euro overwaarde op.
- Ik los in die vijf jaar 10000 euro af.
- Ik wil per 01-01-2020 verhuizen naar een groter huis.Totale kosten nieuwe huis 300.000 euro.
- Ik moet dus 300.000 - 220.000 (verkoop woning) - 10.000 (afgelost) = 70000 extra lenen.

Ik verwacht dat dit dan gebeurd:
- Mijn huis verkoop ik voor 220.000 euro.
- Mijn hypotheek is nog 190.000 euro (had 10k afgelost), die los ik af met het geld waar ik het huis voor verkoop.
- Ik heb dan 30.000 "in mijn zak".
- Nieuwe huis kost 300.000 euro, dus ik moet 270.000 euro lenen.
- Ik sluit een nieuwe hypotheek af voor 270.000, voor opnieuw 30 jaar, tegen de nieuwe tegenwoordige gunstige rentes.

Wat mijn adviseur verteld wat ik moet doen:
- Ik mag niet een nieuwe hypotheek nemen van 270.000 en dat bedrag in 30 jaar aflossen.
Wat ik moet doen, om mijn hypotheekrenteaftrek te behouden:
- Ik moet een hypotheek van de originele resterende looptijd van 25 jaar van de "oude hypotheekschuld" afsluiten van dus 190.000 euro.
- Daarnaast kan ik voor de resterende 80.000 w├®l een hypotheek nemen van 30 jaar.

Klopt dat wel? Hierdoor wordt mijn maandelijkse hypotheekbedrag de eerste 25 jaar veel hoger, waardoor ik dus minder kan lenen.
Voordeel is natuurlijk wel dat ik de laatste 5 jaar veel minder aan hypotheek betaal, maar dat wil ik helemaal niet. Ik ben nog jong, en over 30 jaar hoop ik nog gewoon fulltime te werken.
Je adviseur heeft in deze de juiste info verstrekt n.l hypotheekaftrek 190K tot 2045, hypotheekrente aftrek 80K tot 2050
Je zou toch zeggen "Ik verkoop mijn huis, heb dan 220.000 in mijn zak zitten, daarmee los ik de huidige hypotheek in 1x af (dus binnen 30 jaar), en begin dan een nieuwe hypotheek, die ik weer in 30 jaar kan aflossen?".
Leuk die gedachte met zet dit maar uit je hoofd, bij verkoop dien je n.l. je overwaarde in te brengen. Ben je dit niet van plan dan zij er twee optie;s 1e; bij koop nieuwe eigenwoning geen rente aftrek over dit bedrag gedurende de looptijd. 2e Je besluit binnen 3 jaar geen eigenwoning aan te kopen (maar ergens te huren) dan kan je inderdaad weer een hypotheek afsluiten voor 30 jaar, zie;https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ingreserve
Overwaarde wordt bij verkoop aangemerkt als een Eigen Woning Reserve
Indien je je woning van nu verkoopt en binnen drie jaar weer overgaat tot koop , laat dan door een belasting-deskundige een hypotheeksplitsing maken , geef alle info die je nodig heb bij een aangifte belasting n.l. de koste aftrekbaar bij verkoop en de koste bij aankoop over welke delen je aftrek heb
Hoor graag wat jullie mening hier over is!

Groeten
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Resterende looptijd bestaande hypotheek

Bericht door Rense »

Wat is je vraag HJV?
HJV
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 10:45 pm

Re: Resterende looptijd bestaande hypotheek

Bericht door HJV »

IK denk dat ik op de verkeerde route ben gegaan
Plaats reactie