Hypotheek met hulp van schoonouders

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Viva_Bloem1989
Berichten: 2
Lid geworden op: do 20 feb, 2020 4:38 pm

Hypotheek met hulp van schoonouders

Bericht door Viva_Bloem1989 »

Binnenkort gaan mijn vriend en ik op huizenjacht. We zijn pas geleden bij een onafhankelijke hypotheek adviseur geweest en zijn op de hoogte van wat wij kunnen lenen.

Mijn vriend heeft al een koopwoning gekocht (een aantal jaar geleden) met een schenking van zijn ouders. Het restbedrag heeft hij als lening/hypotheek bij zijn ouders. De woning heeft inmiddels behoorlijk wat overwaarde wat hij/wij in een nieuwe woning voor ons beide kunnen investeren. Een hypotheek bij een bank krijgen is geen probleem met onze salarissen erbij. Nu heeft mijn vriend dit met zijn ouders besproken en deze willen graag helpen met de hypotheek. Al dan niet helemaal het bedrag neertellen voor de woning en dat wij maandelijks aflossen + rente aan hun betalen.

Nu ben ik alleen heel benieuwd hoe dit zit voor mij als schoondochter. Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd en hebben ook andere overeenkomst zoals een geregistreerd partnerschap. Dat staat overigens ook nog niet in de planning... Wellicht is een samenlevingscontract handig voor als we een huis samen kopen.

Het spreekt voor zich dat ik de nieuwe koopwoning op onze beiden namen wil hebben, anders heb ik nergens recht op mocht er iets fout gaan. Een vriendin van mij kwam met de opmerking dat ik dan ontzettend veel vermogensbelasting moet gaan betalen. Het vermogen is het huis dat afbetaald is door mijn schoonouders. Zij kunnen natuurlijk niet belastingvrij schenken aan mij, maar wel aan hun zoon? Ik vind het natuurlijk ontzettend lief dat mijn schoonouders willen helpen, maar is dit wel zo slim belasting technisch? Of ├╝berhaupt?

Wie heeft hier ervaring mee? Ik weet dat het nogal een complexe situatie is, maar ik dacht gooi het toch even op het forum. Wellicht hebben jullie zoiets meegemaakt en/of tips voor mij. Ik kom er zelf via google even niet zo snel uit.

Alvast dank voor jullie reacties!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek met hulp van schoonouders

Bericht door M_1 »

Dit klinkt als een 'gewone' familiebank constructie. Jullie kopen een woning, maar in plaats van het geld bij de bank te lenen, leen je het geld van familie of kennissen. In dit geval dus van je schoonouders. Dat is geen probleem, de betaalde rente is dan gewoon voor jullie aftrekbaar etc., net als bij een hypotheek via de bank.

Het is wat anders als je schoonouders ook zelf de woning zouden kopen. Maar dat is niet echt een handige constructie.

Overigens is een samenlevingscontract en testament wel heel handig. In het samenlevingscontract kun je o.a. vastleggen wat er gebeurt als jullie uit elkaar zouden gaan. In een testament kun je vastleggen wat er met de woning gebeurt als ├®├®n van jullie komt te overlijden. Lijkt mij wel handig om dat duidelijkheid over op papier te hebben.
Viva_Bloem1989
Berichten: 2
Lid geworden op: do 20 feb, 2020 4:38 pm

Re: Hypotheek met hulp van schoonouders

Bericht door Viva_Bloem1989 »

M_1 schreef:Dit klinkt als een 'gewone' familiebank constructie. Jullie kopen een woning, maar in plaats van het geld bij de bank te lenen, leen je het geld van familie of kennissen. In dit geval dus van je schoonouders. Dat is geen probleem, de betaalde rente is dan gewoon voor jullie aftrekbaar etc., net als bij een hypotheek via de bank.

Het is wat anders als je schoonouders ook zelf de woning zouden kopen. Maar dat is niet echt een handige constructie.

Overigens is een samenlevingscontract en testament wel heel handig. In het samenlevingscontract kun je o.a. vastleggen wat er gebeurt als jullie uit elkaar zouden gaan. In een testament kun je vastleggen wat er met de woning gebeurt als ├®├®n van jullie komt te overlijden. Lijkt mij wel handig om dat duidelijkheid over op papier te hebben.

Als ik het goed begrijp heeft het voor mij geen nadelige consequenties omdat wij niet getrouwd zijn/ om dat ik geen kind van hun ben?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek met hulp van schoonouders

Bericht door M_1 »

Nee, het maakt voor de regels van het lenen en de belastingen etc. niet uit of je van bekenden leent of van 'vreemden'. Dat geldt uiteraard wel als het (deels) om een schenking zou gaan.
Plaats reactie