Box 3 hypotheek over 5 jaar ook nog (fiscaal) interessant?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Joop
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 feb, 2010 7:19 pm

Box 3 hypotheek over 5 jaar ook nog (fiscaal) interessant?

Bericht door Joop »

Goedenavond allemaal,

Ik ben momenteel de voordelen van een aflossingsvrije Box 3 hypotheek aan het verkennen. Die zou, zoals het er nu uit ziet, een flink voordeel voor mij kunnen hebben.
(Mijn situatie:
-momenteel geen eigen koopwoning (ik huur).
-betaal voldoende Box 3 belasting om het voordeel van de Box 3 hypotheek volledig te kunnen benutten.
-ik verwacht minder tot geen Box 1 inkomen waardoor Box 1 hypotheek niet gewenst is.
-heb nog vrij kapitaal om deel aan te kopen woning uit eigen middelen te betalen.)

O.b.v. huidige fiscale situatie is het voordeel duidelijk. Ook met de aangekondigde Box 3 belastingplannen is het voordeel duidelijk.

Wat ik echter niet kan inschatten zijn de gevolgen van de proefballonnetjes om de eigen woning uit Box 1 te halen: https://www.accountancyvanmorgen.nl/201 ... schrappen/

Wat schatten jullie: blijft het huidige voordeel van de Box 3 hypotheek intact of zal dat flink aangetast kunnen worden?

Nu kan ik de volledige hypotheek in mindering brengen op mijn Box 3 vermogen terwijl de eigen woning niet meetelt in Box 3. Als dat drastisch verandert zou het nu afsluiten van een Box 3 hypotheek niet zo handig zijn.

Ik ben erg benieuwd naar jullie verwachting hierin.

Alvast bedankt!

Groet Joop