Bandbreedte spaarhypotheek en belastingdienst

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Johanna60
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 15 sep, 2013 2:19 pm

Bandbreedte spaarhypotheek en belastingdienst

Bericht door Johanna60 »

Hallo,

Ik heb een spaarhypotheek afgesloten op 14 maart 1991. Ik dacht dat deze dan valt onder "Kapitaalverzekering Oud Regime"? Ik vind echter ook in mijn administratie een bericht van de bank waarin staat:

Clausule in verband met de Kapitaalverzekering Eigen Woning
Vanaf 1 januari 2001 geld het volgende: Deze verzekering behelst een overeenkomst als bedoeld in artikel 3.116 lid 2 onderdeel a en e van de Wet Inkomstenbelasting 2001. Deze kapitaalverzekering voldoet aan de door de Wet Inkomstenbelasting 2001 gestelde eisen voor Kapitaalverzekering Eigen Woning. De begunstigde zal de kapitaalverzekering aanwenden ter aflossing van de schulden.

Dit ter inleiding van de onderliggende vraag:
3 maart 2017 heb ik een extra premiestorting gedaan. 15 maart 2017 is de spaarpolis met 12 maanden verkort (waardoor deze afloopt op 14 maart 2020) en 5 april 2017 is er weer een extra premiestorting gedaan. De ING bank, heeft de bedragen van de extra stortingen in combinatie met de inkorting voor mij uitgerekend waarbij ik binnen de toegestane bandbreedte zou blijven. Er zou g├®├®n risico zijn dat ik buiten de bandbreedte zou vallen omdat de rente vast staat tot april 2020 en dus ongewijzigd bleef.

De bandbreedte is nu 1:11,5

Ik maak mij toch een beetje zorgen omdat ik overal lees dat de bandbreedte maximaal 1:10 is. Maar ik lees ook dat kapitaalverzekering die onder het oude regime vallen een bandbreedte kennen van 1:15. Maar val ik nog onder het oude regime. Ik wil graag horen of ik nu safe zit. Hypotheek loopt nu af op 13 maart 2020.