Voorlopige teruggaaf stopzetten

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Voorlopige teruggaaf stopzetten

Bericht door Inge_E »

Hallo,
Ik wil mijn voorlopige teruggave voor 2020 stopzetten. Is het voldoende om in het vt formulier bij 'te betalen rente' "0" in te vullen?
Ik heb verder geen andere aftrekposten.
Dank.
Inge
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Voorlopige teruggaaf stopzetten

Bericht door SimpleMind »

Helaas hebben ze het in dit geval niet makkelijke op gemaakt: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ag-stoppen
Antwoord:
Jammer genoeg kunt u niet simpelweg doorgeven dat u uw maandelijkse voorlopige aanslag wilt stoppen. W├®l kunt u de gegevens wijzigen waarop wij uw voorlopige aanslag baseren.
Je zult dus in de aanvraag voor de voorlopige teruggaaf je aftrekposten op 0 moeten zetten (of als er ook betaald moet worden voor bijvoorbeeld vermogen de aftrekposten zo moeten invullen dat er 0 onder aan de streep staat).

(Het kan overigens wel als je alleen de heffingskortingen wilt stoppen (maar uit je eerdere posts lijk je ook renteaftrek te hebben.)
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Voorlopige teruggaaf stopzetten

Bericht door Inge_E »

Ik ben dan ook mijn vt formulier aan het wijzigen.

Ik begrijp uit uw antwoord dat als ik bij de vraag 'betaalde rente' hier "0" invul, dit inderdaad voldoende is?

Gevoelsmatig voelt het "fout". Om hier 0 in te vullen terwijl dat niet zo is. Maar inderdaad gewoonweg stopzetten gaat niet.

Dank.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Voorlopige teruggaaf stopzetten

Bericht door SimpleMind »

Dit voelt inderdaad niet lekker. Heb het op 1 december zelf ook gedaan omdat de rente binnenkort (helaas) sterk daalt. Er blijft van de voorlopige teruggaaf nog enkele tientjes over in mijn geval. Niet de moeite dus wilde het stopzetten.. op 0 zetten werkt echter ook niet ivm afbouw wet Hillen (betalen Eigen Woning Forfait als EWS laag is). Bleef er niets anders over dan nog een (hele) lage rente in te vullen...

Bedenk: het is een voorlopige terugave. De uiteindelijke afrekening zal pas plaatsvinden in 2021. En dan moet je uiteraard de cijfers juist hebben. Voor dit moment zie ik het meer een eerste indicatie (en je probeert niet een te betalen bedrag uit te stellen!)
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Voorlopige teruggaaf stopzetten

Bericht door Inge_E »

Het gaat alleen om renteaftrek inderdaad.

Ik kom uit op een "te betalen" bedrag van 52Ôé¼ (forfait minus Hillen). Daar kan ik wel mee leven.

Nou dan stuur ik m maar in.
Dank!
Laatst gewijzigd door Inge_E op di 31 dec, 2019 9:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Voorlopige teruggaaf stopzetten

Bericht door SimpleMind »

Als je nog zo'n 113 aan rente opgeeft zal het bedrag wel op 0 uitkomen. (Moet je dat wel aan rente gaan betalen natuurlijk...)
Inge_E
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 31 jul, 2017 1:14 pm

Re: Voorlopige teruggaaf stopzetten

Bericht door Inge_E »

Ok bedankt!
Plaats reactie